"הולכים בגדול" בבית הספר "לב-רן"

ביישוב הקהילתי קדימה-צורן לא המתינו ל"שנת הבריאות". כבר שנתיים שהילדים לומדים על תזונה ופעילות גופנית בשיעורי מתמטיקה, היסטוריה, אמנות ועוד. צוות ההיגוי בבית הספר "לב-רן" תורם המלצות ורעיונות

מאת אסנת עופר
 
 לואיז ברעם, מנהלת בית הספר "לב-רן", ליבנת הפלר, סגנית המנהלת ומורה לחינוך גופני ומיכל שיינוביץ, מורה לחינוך גופני לא המתינו להכרזת שר החינוך על השנה הנוכחית כ"שנת הבריאות" במערכת החינוך. בבית הספר שלהן לומדים על תזונה נבונה, על חשיבות הפעילות הגופנית ועל הסכנות שבקרינת השמש זו השנה השנייה, והן לא מתכוונות לחדול מכך בשנה הבאה. נהפוך הוא, ידן נטויה לתכניות ולתכנים חדשים.
 


"התכנית שלנו, שנקראת "הולכים בגדול", התבססה על הדרך שבה הטמענו את תכנית "מפתח הל"ב", מספרת לואיז ברעם, מנהלת בית הספר, "הבנו שכדי להעביר את הנושאים, התכנית חייבת לשלב התנסות, ולא רק לימוד ערכים, וכן לגעת בכל תחומי הדעת, השיעורים, הפעילויות והטקסים שנערכים בבית הספר. שצריך שהנושאים יבואו לידי ביטוי בשטח, כלומר בבית הספר, בבית ובקהילה".
 
ליבנת הפלר: "החלטנו "ללכת עד הסוף", וכל ילד קיבל תפקיד, שביצע באופן שלם ואמיתי, מתוך אהבה. הרגשנו שבכך אנחנו מעצימים את הילדים, וזו היתה התשתית עליה הקמנו את מערך לימודי הבריאות".
 
המשימה: ליצור שינוי
השלב הראשון כלל תכנון מדוקדק ולימוד הנושא. "התחלנו לחשוב מה הכי כדאי לעשות בשנה הראשונה לתכנית, מתוך אותם עקרונות של מעורבות תלמידים", מספרת מיכל שיינוביץ, "כיצד ניתן לילדים לחוות את הנושא ולא רק "להצניח" עליהם ידע תיאורטי".
 
בשלב הבא, הצוות הבין שצריך להטמיע ערכי בריאות מגוונים והתיישב לכתוב יוזמה – נייר עמדה. לואיז: "הכתיבה ארכה כחודשיים, כשבכל פעם שאלנו את עצמנו שאלות כיצד עוד ניתן לקדם נושאי הבריאות במקצועות הלימוד".  

 

ליבנת: " זה עידן שבו הילדים הם פאסיביים,
יושבים מול המחשב, משחקים בחדרים
סגורים, אוכלים ג'נק פוד, שזו בכלל מגיפה
עולמית. רצינו לגרום לשינוי אמיתי בהתנהלות הילדים, והתחושה היתה ששינוי שצומח
מתוך בית הספר משפיע יותר מזה
שמתחיל בבית".
 
מיכל: "מחקרים מוכיחים שתכניות לימוד
טובות וארוכות טווח בבתי הספר יוצרות
שינוי. אנחנו מאמינות שהילדים הם שגרירים, שמביאים את המסר להורים, לאחים, לכלל המשפחה, ובכך מרחיבים את מעגלי ההשפעה והשינוי".
 
גם ההורים מחוברים
מנסיונן, אחת ההמלצות העיקריות היא להפוך את הנושא לבעל קדימות. "לכל נושא צריך שתהיה הנהגה, שתדחוף קדימה. וחייבים שמנהל/ת בית הספר ת/יהיה מעורב/ת ומוביל/ה, כדי להקצות זמן, משאבים ותקציב, שיסחפו אחריהם את צוות המורים. זה מה שאנחנו עשינו, ומרגע שהחלטנו והענקנו קדימות, כולם התחברו", מדגישה לואיז.
 
וכשהיא אומרת "כולם" היא מתכוונת לא רק לצוות החינוכי, אלא גם לצוותי החינוך הלא פורמלי שמלווים את בית הספר, לילדים וכמובן – להורים. "מעורבות והתגייסות ההורים נחוצה מאוד למהלך כזה", מוסיפה מיכל. ומשום שחשבו ששליחת מיילים ומכתבים אינה מספיקה, והזמינו את הורי הילדים הלומדים ב"לב-רן" לפגישה בבית הספר, במהלכה הציגו מצגת עם עיקרי התכנית וגם הדגימו בפניהם פעילות גופנית. הסבירו אילו שרירים מופעלים בכל תרגיל, כמה חמצן הגוף צורך, כמה דם זורם ומה קורה לשריר החיוני מכולם – שריר הלב. "ההורים קמו על הרגליים, התגובות שלהם היו מדהימות, לא רק שהסכימו לרכוש מדי צעדים (פדומטרים) לילדים, היו שרכשו עבור כל המשפחה, אחרי שהבינו בצורה מוחשית מהו היתרון  שבקיום אורח חיים פעיל", מתארת ליבנת.
 
כל תחומי הדעת
בהמשך, כל מורי בית הספר התבקשו להכין תכנית לימודים (תל"ן) ייחודית לשיעורים שהם מעבירים. "המורים נענו בהתלהבות, למרות שזה חייב אותם ללמוד חומרים חדשים שנוגעים לתזונה, לשינה, לאורח חיים פעיל", מספרת לואיז, "במהלך ימי ההיערכות המורים הציגו את התכניות שהגו, כל אחד בתחומו ובהתאם לנושא שדיבר אל ליבו".
 
הנה כמה דוגמאות
 
- מתמטיקה: הילדים לומדים לבנות דיאגרמות על בסיס נתוני זמן ריצה ומרחקי ריצה, שנמדדו בשיעורי החינוך הגופני. בעיות מתמטיות עוסקות במוצרי מזון בריאים, כגון פירות וירקות ושתייה, במקום בדוגמאות של ממתקים.
- אנגלית: הילדים לומדים מושגים מעולם התזונה ואת פירמידת המזון. בנוסף, הם שרים שירים שמשולבים בהם מונחים תזונתיים, משחקים ומרגלים.
- אמנות: הילדי מציירים כריכים בריאים ומזונות שנחשבים בריאים, ומשלבים את אבות המזון בעבודותיהם. בראש השנה ציירו רימון, תוך שהם לומדים על תכונותיו הבריאותיות של הפרי.
- היסטוריה: ילדי כיתות ה' לומדים על ההיסטוריה של הספורט ועל אירועי ספורט עולמיים, החל בתקופת התנ"ך, דרך יוון ורומי ועד העת החדשה.
- חינוך לשוני: במסגרת שיעורים אלה עסקו התלמידי בכתיבת מכתבים, והתמקדו בכתיבת בקשה לראש המועצה לקרות את מגרש הכדורסל בבית הספר, למניעת נזקי שמש.
- חינוך גופני: הילדים הונחו להביא לשיעורים מלבד תלבושת ספורט גם כובעים וקרם הגנה נגד השמש. כמו כן, הומלץ על משקפי שמש (לא חובה).
 
בשנה השנייה לתכנית, זו השנה הנוכחית, כל כיתה היא ועדה הלומדת תחום הקשור לאורח חיים פעיל ובריא ומשגררת אותו לקהיליית "לב-רן".
 
לדוגמה:
ועדת תזונה נבונה עוברת בכיתות בהפסקות עשר ומסבירה מדוע חשוב להביא לבית הספר כריך בריא, פרי וירק. קבוצת תלמידים אחרת מחלקת טיפ יומי שקשור בתזונה.
 
ועדת כושר ביושר מפעילה מדי בוקר את "בוקר של כושר" - פעילות אירובית בשילוב מוסיקה, במשך 15 דקות. בכל בוקר הפעילות מיועדת לשכבה אחרת. תלמידי השכבה יוצאים לפעילות לאחר הצלצול עם המורות והסייעות שנמצאות בכיתה. הילדים שמעבירים את הפעילות עברו הכשרה מתאימה.
 
ועדת הפסקה מפעילה מקיימת בהפסקות פעילות גופנית ופעילות קוגניטיבית בתחומים בהם עוסקת התכנית. למשל, הרכבת פאזלים וחידונים שעוסקים במושגי בריאות.
 
ואלה המלצות צוות "לב-רן":
1. קבלו החלטה מהו הרעיון שמאמינים בו ושכל מורי בית הספר שותפים לו.
2. תנו למהלך שם וכותרת שאפשר להזדהות איתה, כדוגמת "הולכים בגדול". כדאי גם לשרטט סמליל שהילדים יוכלו לזהות ולהזדהות איתו.
3. הקימו צוות היגוי שכולל את מנהל/ת בית הספר ו/או סגניתו/ה. הקפידו על מדיניות "דלת פתוחה" על מנת לאפשר לחברי הצוות החינוכי להתייעץ בכל שלב.
4. עודדו את חברי הצוות החינוכי לבצע למידה חקרנית עצמאית, ולהחליט מהם התחומים בהם יתמקדו.
5. כללו את הנושאים הנלמדים בכל טקס, מופע או מעמד בית ספרי. וכן בתכנית השבועית, במיילים ובמכתבים להורים.
6. בצעו הערכות ביניים – הערכות מעצבות לשם שיפור(פולו-אפ) בכל הזדמנות. אפשרו למורים לספר מה קורה בכיתות ומה הם מתכננים להמשך. בדקו כיצד התהליך מתנהל וטפלו בנקודות לחיזוק.
7. מצאו את הדרך המתאימה והמוסכמת להתייחס לקדימות בגיליון ההערכה.
8. הוקירו שותפים מסורים – זה לב העניין!
 
 

לקבוע יעדים, לבדוק הישגים
המלצה נוספת של צוות "לב-רן" היא לקבוע בתחילת השנה יעדים ולבדוק באיזו מידה הושגו בסיומה. לואיז: "היעדים שקבענו לעצמנו היו שניים:
1.      שכל ילד יביא לארוחת עשר בקבוק מים וכן כריך בריא, פרי וירק בקופסת האוכל.
 2.      שהילדים יגבירו את משך הזמן שהם מקדישים לפעילות גופנית, במהלך שנת הלימודים.
 
לכן, העלו בתחילת השנה לאתר בית הספר שאלון סקר (שנערך כמסמך (Google Doc . בין השאלות שנשאלו: כיצד הילדים מגיעים וחוזרים מבית הספר (ברגל, באופניים, בהסעה פרטית וציבורית), כמה שעות פעילות גופנית הם עושים ביום (משעה ועד 4 שעות ויותר), כיצד הם מוצאים את שירותי בית הספר (נקיים, בטוחים לשימוש) והאם הם משתמשים בהם, מה הם אוכלים בארוחת הבוקר, ומה בארוחת עשר ועוד. "בתחילת השנה הקדשנו שעה בכל כיתה להסברים על אודות הסקר, וביקשנו מהורים לילדים בכיתות הנמוכות ובחטיבה הצעירה לסייע לילדיהם למלא אותו. ההיענות היתה מדהימה – 85% השיבו על השאלות. בסוף השנה אנחנו מתכוונים לבקש מהילדים לענות על הסקר פעם נוספת. אז נשווה את הנתונים עם נתוני תחילת השנה ונוכל לדעת עד כמה התכנית השפיעה וגרמה לשינוי בהתנהגות הילדים", מסכמת לואיז.  
נשמח לקבל מכם הערות, הארות, הצעות, שאלות ורעיונות.
1.
סיסמאות
(25.08.2012)  בדיחה!
2.
חחחחחחחחחחחחחחחח
(28.02.2012)  מישי שלומדת בבצפר לב רן .