הפסקה ללא הפסקה

ספורט לילדים הינו דבר חשוב מאוד, ישנן כמה שיטות שאפשר לבצע כספורט לילדים כגון - הפסקה פעילה, והפסקות כאלו או אחרות, באתר תפור עליי תוכלו לקבל כמה דוגמאות...

מאת פרופ' מיקי שיינוביץ, פיזיולוג של המאמץ, אוניברסיטת תל אביב
 
 
ילדים זקוקים לפעילות גופנית, בכך אין כל חדש. ואולם אורח החיים היושבני שמאפיין אותנו, לא רק שאינו מעודד, אפילו מונע מהם לקום מהכסא, ללכת ברגל, לטפס, לרוץ, לקפוץ, להתאמן בסוגי ספורט. הילדים שלנו מוצפים בשפע של תכניות טלויזיה, משחקי מחשב, גם בספרי קריאה ומשחקי קופסה, שמספקים להם תעסוקה מגוונת בשעות הלימוד והפנאי, מחד. מאידך, מתמעטות האפשרויות לצאת לשחק בחצרות ובגנים, כשם שנהגנו אנחנו, דור ההורים, וכך גם ההזדמנויות ללכת לבית הספר ברגל, בעיקר בגלל שיקולי בטיחות וביטחון. 
 
אמנם הילדים עוסקים בפעילויות ספורט במסגרת בית הספר ובחוגים אחרי הצהריים, אבל אלה אינם מספיקים. החשיבה כיום היא כיצד להוסיף הזדמנויות ופעילויות לילדים. זו גישה ששורשיה בארצות הברית. שם הילדים מגיעים לבתי הספר בהסעות, אוכלים בקפטריה ארוחות לא בריאות ושאינן מזינות אותם כראוי, והתוצאה – השמנת ילדים היא מגיפה שמאיימת על החברה האמריקאית, ומהווה איום משמעותי גם בישראל.
 
הצורך בשינוי הגישה התעורר בארצות הברית לפני שנים לא רבות. אני התוודעתי לנושא כששהיתי בשבתון בוושינגטון הבירה (D.C.) במהלכו הצטרפתי לפעילות  "הקואליציה האמריקאית לקידום פעילות גופנית" (NCPPA). הייתי שותף למספר מיזמים, שמטרתם היתה מלחמה באורח החיים היושבני של ילדי ארצות הברית. חיפשנו הזדמנויות במהלך היום בהן ניתן להניע את הילדים: הכנת מסלולי הליכה בטוחים לבתי הספר, בטווח הארוך, עידוד לפעילות גופנית בשעות אחר הצהריים, והגברת הפעילות בשעות הלימודים. כך נולד המושג "הפסקה פעילה".
 
 
לא רק השמנה, גם צפיפות העצם נפגעת
חסר בפעילות גופנית עלול להוביל לפגיעה במערכת השלד-שריר שבגוף. דבר המתבטא בדילדול השריר והחלשות העצם. כמו כן, חוסר התנועה יכול להוביל לעלייה במשקל, ולהתפתחות מחלות מטבוליות כגון סוכרת, יתר לחץ דם ועלייה בפרופיל שומני הדם.
 
 
פעילות גופנית מחזקת ומגדילה את מסת השרירים - כאשר הפעילות מועטה, השרירים מתנוונים. משום שמסת שרירים מפותחת מפעילה עומס על העצמות ותורמת לתהליכי הבנייה שמתרחשים בהן, פעילות גופנית מעטה והתנוונות של השרירים משפיעות גם על ניוון ועל פגיעה במערכת השלד ועל צפיפות העצם. יש שטוענים כי פעילות גופנית חיונית לבניית עצמות חזקות בילדות, אפילו יותר מאכילת מזונות עשירים בסידן. התוצאות הקשות עלולות להתבטא בגילאים מבוגרים יותר, למשל בהתפתחות של מחלת דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס). 
 
 
ההמלצות כיום מדברות על צבירה של פעילות גופנית לאורך היום, של 60 דקות לפחות, ובעיקר פעילות גופנית אירובית כמו ריצה, שחיה ורכיבת אופניים. מחקרים שונים מוכיחים, כי פיזור מקטעי פעילות גופנית לאורך היום עדיף. שכן פיזור הפעילות הגופנית תורם לבריאות יותר מאשר ביצוע מקטע אחד של פעילות גופנית (גם אם היא עצימה מאוד), בעוד שיתרת שעות היום הינן פסיביות וחסרות תנועה.
 
 
משחקים לילדים, פעילויות לילדים ואימוני ספורט, ראוי שיכללו 3 מרכיבים:
1.      פעילות אירובית, כמו ריצה, שחיה ורכיבת אופניים, שמפתחת סיבולת לב וריאה, למניעת מחלות לב וכלי דם בבגרות
2.      אימוני סיבולת שרירים, כמו התעמלות
3.      אימוני כוח שמגדילים את מסת העצם, כמו ריצה וקפיצות בחבל
 
 
מחזירים את משחקי הילדים להפסקה
כאמור, ההמלצה היא לצבור דקות של פעילות לאורך היום. מבחינה זו, הפעלת הפסקה פעילה במסגרת בית הספר מגבירה את החשיפה של הילדים לפעילויות מרובות מרכיבים, מומלץ.
 
 
מלבד הערך הבריאותי, יש להפסקה פעילה גם ערך חברתי פסיכולוגי מובהק: זו הזדמנות מצוינת לעידוד הקשרים החברתיים בין הילדים, וכן בין הילדים לצוות המורים, באווירה ובמסגרת פחות פורמלית. השתתפות המורים בהפסקה הפעילה חושפת צדדים שונים שלהם, אחרים מאלה שנחשפים בכיתות הלימוד. ילדים פעילים חוזרים לכיתות רגועים יותר, לאחר שפרקו מתחים ולחץ בחצר המשחקים. ובנוסף, הפעילות מאפשרת לילדים ביטוי באופן שונה מזה שמתקיים בכיתות הלימוד. 
 
 
הפעלת הפסקות פעילות בצורה סדירה, במשך שנת הלימודים, דורשת חשיבה ותכנון מושכל תוך שיתוף פעולה בין צוות המורים, ההורים והרשות המקומית, על מנת לקיים את התשתיות הנחוצות:
 
     חלוקת מגרש המשחקים לאזורי הפעלה שונים
     הצללה של שטחי הפעילות למניעת נזקי שמש
     ברזיות
     מערכות שמע (אם מבקשים להשמיע מוסיקה, למשל עבור הרקדה)
     מאגר אבזרים, כגון כדורים, חבלי קפיצה, משחקי נופש פעיל (מטקות, פריזבי וכדומה)
 
 
אני ממליץ למורים שלוקחים על עצמם את ארגון ההפסקות הפעילות להיות יצירתיים ולזכור כי ילדים זקוקים לגיוון. הנה מספר רעיונות שאפשר לאמץ:
 
     צרו תחנות מגוונות לפעילות, כדי שהילדים יוכלו לעבור מתחנה לתחנה ולהתנסות בסוגים שונים של פעילויות
     קיימו תחרויות בין כיתות, בין בנים לבנות או בין שכבות הגיל השונות
     קיימו תחרויות על בסיס עונות השנה או החגים
     שלבו תכני לימוד או מיזמים שמתנהלים בבית הספר בתכני ההפסקה הפעילה. למשל: מורים למדעים, לגיאוגרפיה ולחשבון יכולים להמציא משחקים ומשימות שמשלבים תרגילי חיבור, חיסור, כפל וחילוק, שימוש בצורות גיאומטריות, כיוונים (מזרח-מערב) ומושגים במפת המדינה (שמות ערים, אזורים גיאוגרפיים וכדומה)
     הפעילו את הילדים במשחקי ספורט, כגון מחניים, ובקפיצה על חבל, "קלאס", "גומי", ושאר משחקי ילדות נשכחים.  
     שתפו את הילדים בתכנון הפעילויות, ואפשרו להם ליזום ולהמציא
     שלבו את ועדי ההורים בתכנון, אפשרו להורים המעוניינים בכך להפעיל תחנות פעילות
     הפעילו את הילדים בהפסקות ריקוד, בהן ילמדו ריקודי עם, ריקודי שורות, תנועה אירובי ושאר סגנונות
     קיימו משחקי כדור, שיכולים להשתתף בהם ילדים רבים, כמו "מחנייים"
     ציידו את הילדים בפדומטר (מד-צעדים). כך יבינו בצורה מוחשית עד כמה הם פעילים ביום שבו יש הפסקה פעילה, לעומת יום רגיל
 
 
המלצה נוספת היא לתעד את הפעילות במצלמות וידאו, כדי שצוות המורים יוכל להפיק מהצילומים תובנות פדגוגיות
 
צוות תפור עלי לגדול בריא מזמין אתכם לשלוח לנו תמונות שצלמתם בהפסקות פעילות. אנחנו נעלה את התמונות לאתר.
נשמח לקבל מכם הערות, הארות, הצעות, שאלות ורעיונות.
1.
צודק!
(15.01.2012)  שולה