בית ספר פיכמן - חיפה

מיטביות 2008 - הורות, בריאות, הידברות

היסוד המארגן של בית הספר “פיכמן”:
אני ישראלי מעורב ותורם - בבית, בשכונה, ובקהילה.

קדימויות בית הספר:
טיפוח אקלים בית ספרי תומך ומתן דגש על צמצום ומניעת אלימות.
צמצום פערים לימודיים, יצירת אפשרויות של לצידה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ועידוד תלמידים מוכשרים.
טיפוח תרבות מורשת ישראל, אורח חיים דמוקרטי ומעורבות בקהילה ובסביבה.

חזון הבריאות הבית - ספרי:
בית הספר “פיכמן” מאמין כי התלמידים מהווים את חוליית הקישור החזקה ביותר שדרכה ניתן להוביל לשינוי באורח חיים ולרכישת הרגלים בריאים לחיים.
על ידי כך ניתן יהיה לעודד מעורבות הורים להירתם להובלת השינוי בבתים ולחנך דור של אזרחים בוגרים בעלי מודעות לאורח חיים בריא ונכון.

יעדי התכנית “תפור עלי” בבית הספר:
העמקת הידע בנוגע לחשיבות הרגלי תזונה נבונים בפרט והרגלים בריאים לחיים בכלל, החל מהגיל הצעיר,
בקרב אוכלוסיית התלמידים וההורים.
פיתוח מודעות ואכפתיות לשמירה על אורח חיים בריא.
העמקת המעורבות של כל קהילת השותפים (הורים, תלמידים ומורים) ביצירת אורח חיים בריא כדרך חיים
והקניית הרגלים בריאים בקהילה.

צוות בית ספרי רב מקצועי:
בית הספר “פיכמן” מונה 220 תלמידים. בצוות שלנו מנהלת, סגנית, מורות מקצועיות ומחנכות, מורת שילוב, פסיכולוג, סייעות החינוך המיוחד, הנהגת הורים בית ספרית, נציגי מועצת תלמידים, ואחות ביה”ס.
בית הספר “פיכמן” הינו בין בתי הספר החלוצים והמובילים במחוז חיפה שלקח על עצמו את הפעלת התכנית “תפור עלי” ושימש כמודל לחיקוי עבור בתי ספר נוספים.
התכנית מופעלת בבית הספר זו השנה השמינית ברציפות, ע”י צוות מוביל הכולל את רכזת התכנית (שהיא רכזת המדעים וסגנית המנהלת), מורה לחנ”ג, נציגי הורים מוועד ההורים המוסדי ונציגי תלמידים ממועצת התלמידים.
כתה ה’ היא הכתה שמובילה מדי שנה את התכנית בביה”ס תוך כדי לימוד נושא “מערכת העיכול ותזונה נכונה”, שהוא חלק מתכנית הלימודים במדעים של כתה זו.

לימוד התכנית על ציר זמן ממושך:
התכנית “תפור עלי” שזורה למעשה בחיי היומיום של בית הספר בשלושה מישורים:

  • צוות ההיגוי בנה תכנית בית ספרית רב גילאית המשלבת את “תפור עלי” בלימודי המדעים מכתה א’ ועד כתה ו’, כך שהיא נלמדת לאורך כל השנה בתוך הנושא: “האדם, בריאותו ואיכות חייו” תוך הדגשת הצורך במעורבות ואחריות אישית של הפרט כלפי בריאותו ואורח חייו.
    דגשים:
    בכתה א’: “להיות בריא”- חשיבות השמירה על כללי היגיינה אישית.
    בכתה ב’: “להיות בריא”- בריאות השן.
    בכתה ג’: “גוף האדם- גוף ללא הפסקה”- שלד ושרירים, יציבה נכונה.
    בכתה ד’: “גוף האדם”- מערכת הנשימה, זיהום האוויר ונזקיו, נזקי העישון.
    בכתה ה’: “גוף האדם”- מערכת העיכול, תזונה נבונה ואורח חיים בריא. חשיבות ארוחת בוקר מאוזנת.
    בכתה ו’: מערכת הלב והדם- הכרה ואימוץ אורח חיים בריא ופעילות גופנית לשמירה על הלב וכלי הדם.
  • בעשייה הבית ספרית לאורך השנה כשהשיא הוא ב”שבוע הבריאות” המתקיים מדי שנה שבמהלכו בין היתר לומדים ומכינים ארוחות בוקר בכל הכתות בהשתתפות ההורים, ופעילויות חינוכיות בית ספריות רבות אחרות לאורך השנה שעיקרן שמירה על אורח חיים בריא.
  • שילוב תכנית הבריאות בתחומי הדעת השונים לאורך השנה: להלן מספר דוגמאות לשילוב הנושא במקצועות לימוד שונים:
    מחשב: הכנת עבודות חקר בשילוב המחשב בנושאי בריאות. עבודה באתרים שונים: אתר מועצת החלב, אתר אופק, אתר סבבה, אתר זיקוקים ועוד.
    תנ”ך: חקר המאכלים בתקופת התנ”ך לעומת תקופתנו- יתרונות וחסרונות תזונתיים והשפעתם על
    הבריאות: ( לדוגמא: סיר הבשר, נזיד עדשים).
    גיאוגרפיה: מאכלים האופייניים לארצות הים התיכון, חשיבותם התזונתית והתאמתם לאקלים, בעיות של תת תזונה בעולם השלישי ופתרונות. ארוחות בוקר אופייניות לעדות ישראל השונות= למדינות שונות.
    מתמטיקה: משימות חקר מעולם התזונה, הכנת “סופרמרקט” לכתות א’-ב’ ועיסוק בחישוב מחירים ועודף. יחידות משקל.
    צרכנות נבונה: מילוי שאלון יחד עם ההורים על הרגלי צריכת מוצרי מזון. הרגלי צריכה נבונים, בדיקה מושכלת של הסימון התזונתי על גבי אריזות של מוצרים ובחירת מוצרים נבונה.
    טכנולוגיה: ניתוח אריזות של מוצרי מזון, יצירת אריזה, הנדסת אנוש בנוגע לשמירה על הבריאות (תכנון כיסא ויציבה נכונה, עכבר מחשב וכד’).
    בחינוך גופני: חקר הקשר בין פעילויות גופניות שונות לבין קצב הנשימה וקצב פעימות הלב, דופק, חשיבות הפעילות הגופנית היומיומית.
    תחנת הרדיו “גלי פיכמן”- רדיו בית ספרי שמופעל על ידי התלמידים . הכנת תכנית העוסקת בתכני בריאות שונים, חידונים ועוד.

יצירת שינוי התנהגותי משמעותי בכל הקשור לאורחות חיים בבית הספר, בבית ובקהילה:
להלן מספר דוגמאות:
  • “כושר על הבוקר” - במסדר הבוקר המתקיים מדי בוקר בחצר, מתקיימת התעמלות בוקר בליווי מוסיקה. “הכוריאוגרפיה” של התעמלות הבוקר הוכנה ע”י תלמידות כתה ה’ וכן בחירת המוסיקה, וקבלה את אישורה של המורה לחנ”ג.

  • “מבצע שירותים נקיים” - בבית הספר “פיכמן” תענוג להיכנס לשירותי התלמידים! בעקבות רעיון שהועלה על ידי אם לתלמידה בביה”ס הוחלט שתאי השירותים יחולקו בין הכתות- לכל כתה הוקצה תא שירותים משלה ומפתח לתא . התלמידים דאגו לאבזר את התא בשטיחים, בתרסיס ריחני, בקישוטים עליזים ונעימים לעין ולאף. התא נעול והמפתח נמצא בכתה, וכל תלמיד המבקר בשירותים דואג להשאיר את התא נקי ונעול אחריו.
    אנו מקיימים גם תחרות לשמירה על תאי השירותים הנקיים והמטופחים ביותר, והבחירה אכן קשה... כך למדו התלמידים שהשינוי נמצא בידיים שלהם והם אכן השיגו אותו ויצרו לעצמם תנאים נעימים ובריאים יותר.

  • הפסקה פעילה בריאה - אחת לחודש מתקיימת הפסקה פעילה (ארוכה יותר מהפסקה רגילה) באחריות אחת מכתות ד’-ו’ אשר מפעילה תחנות משחק ספורטיביות בחצר ביה”ס.
    המנצח בתחרויות בתחנות השונות מקבל – במקום סוכריות- פלחי פרות וירקות טריים, עוגיות בריאות ודגני בוקר. כך מתרגלים כל התלמידים לטעמים של מאכלים בריאים ומבינים שניתן לשמור על בריאותם גם כשמדובר בפרס מתוק.

  • בית ספר ללא עישון - בתוך בית הספר לא קיימת פינת עישון, ומבקר שמבקש לעשן נדרש לצאת מחוץ לביה”ס. אין אנשי צוות מעשנים בקרב צוות ביה”ס.
    תלמידי כתה ד’ , שלומדים בשעורי המדעים על מערכת הנשימה , זיהום אוויר ומחלות בדרכי הנשימה- לקחו על עצמם לארגן ולהחתים הורים על עצומה נגד עישון במהלך יום ההורים שהתקיים בשעות אחה”צ. התלמידים הכינו שלטים ופוסטרים נגד עישון וכן הכינו עצומה המחייבת את החותמים עליה להימנע מעישון והחתימו הורים במהלך יום ההורים.

  • ארוחת בוקר משותפת - במסגרת “שבוע הבריאות” שמתקיים מדי שנה לוקחים על עצמם תלמידי כתה ה’, לאחר שלמדו וחקרו בעצמם את הנושא, ללמד בכל הכתות את חשיבות אכילת ארוחת בוקר מאוזנת להתחלה טובה של היום. בעזרת ערכת “תפור עלי” הם מכינים מערכי שעור בהתאמה לכתה בה הם ילמדו. השיעור כולל הסבר קצר, הצגה, משחק, תפזורת או תשבץ ובמהלכו לומדים הילדים בכל הכתות למה חשוב לאכול ארוחת בוקר:
    מה קורה לגופנו בלילה? מה הקשר בין ארוחת בוקר לגדילה, להתפתחות ולהצלחה? מדוע חשוב לאכול ארוחת בוקר? מה קורה כשמדלגים על ארוחת הבוקר?
    לאחר השיעור מצטרפים ההורים, שתכננו יחד עם המחנכת והילדים מראש מה יאכלו בארוחת הבוקר הכיתתית. התלמידים הביאו את המצרכים , הצטיידו בכלי מטבח, הכינו ביחד עם ההורים ארוחת בוקר וישבו לאכול ביחד.
    חלק מהתלמידים נחשפו בפעילות זו לטעמים רבים שלא הכירו קודם, ויצרו שינויי בביתם כשביקשו מהוריהם להכין להם מאכלים שונים או לקנות עבורם סוגי מזון שקודם סרבו לאכול.
    כדברי אחד התלמידים: “קודם לא הסכמתי לאכול גבינה ועכשיו אני אוהב גבינה”.

  • “יריד הסנדוויצ’ים הגדול” - תלמידי כתה ה’ ערכו סקר בין התלמידים בו הם בדקו “מה יש לך בסנדוויץ’?” מי מכין את ארוחת הבוקר בבית? מהו הממרח המועדף עליכם?
    לאחר איסוף וניתוח הנתונים נערך יריד סנדוויצ’ים בחצר- כל התלמידים הגיעו עם הכריכים, ובחצר חיכו להם נציגים עם שלטים ובהם שם הממרח שבכריך: כריך עם שוקולד, כריך עם גבינה, כריך עם חומוס וכד’. כל ילד ניגש לעמוד לפי הממרח שבכריך שלו, ואז יכלו הילדים להתחלף ביניהם עם ילדים מקבוצה אחרת.
    כך הכירו הילדים טעמים ומרקמים אחרים ולמדו לגוון את ארוחת העשר.

  • הורים מלמדים - במהלך שנת הלימודים מגיעים הורים שיש להם זיקה לנושאי בריאות שונים ללמד בכתות, כגון:מדריך יוגה, דיאטנית, רופא שיניים, קוסמטיקאית.

  • הדרכה מטעם ניידת מד”א- ניתנה הדרכה לכל תלמידי ביה”ס ע”י מדריכי מד”א אשר הגיעו עם הניידת והדגימו לתלמידים פעולות עזרה ראשונה והחייאה.
    כלל צוות ביה”ס עבר הכשרה והוסמך למגישי עזרה ראשונה.

  • סבתא מספרת - כל תלמידי ביה”ס מילאו יחד עם ההורים או הסבים שאלון שנושאו: מהי בריאות בשבילכם? ובו התבקשו גם להמליץ על מתכון בריא אהוב על המשפחה וכן על “תרופת סבתא“.
    לשמחתנו היתה היענות יפה , בעיקר של סבתות... קבלנו מידע רב על תרופות סבתא בעדות שונות שלהפתעת כולם נהוגות ברוב העדות (כגון מרק עוף כנגד הצטננות). חלק מהסבתות הגיעו לכתות והכינו יחד עם הילדים מתכונים טעימים מימים עברו, כגון: קציצות חוביזה שהיו נהוגות בימי המצור בירושלים, לביבות גבינה “פפנש” של יהודי רומניה, ועוד.

  • מורה מספרת: מזה מספר שנים אנו מארחים בבית ספרנו מורות למדעים במסגרת קורס במכללה למורים, המורות מתרשמות מן העשייה הבית ספרית בנושאי בריאות, מקבלות מידע ורעיונות אותם הן מיישמות בבית ספרן וכך אנו תורמים לביסוס אורח חיים בריא בקהילה.

  • מבצע “המצלצלים של פיכמן” - מבצע עליז שמתקיים זו השנה השלישית, מזמין את תלמידי ביה”ס להמשיך ולאכול ארוחת בוקר בריאה מדי בוקר לפני היציאה ללימודים. זאת לאחר שלמדו על חשיבותה ואף הכינו ואכלו ארוחת בוקר מאוזנת בעזרת ההורים בביה”ס.
    איך זה עובד? התלמידים התבקשו למלא שאלון ובו השעה בה הוא אוכל ארוחת בוקר . סיירת של תלמידי כתה ה’ מגיעה בהפתעה לבתיהם של התלמידים לפני שהם יוצאים לבית הספר ובודקים האם התלמיד אכן אוכל ארוחת בוקר מאוזנת ובריאה.
    תלמיד ש”נתפס” אוכל ארוחת בוקר מקבל באותו הבוקר תעודה ופרס ממנהלת ביה”ס במסדר הבוקר שמתקיים בחצר בנוכחות כל התלמידים.
    מבצע זה התקבל בהתלהבות רבה בקרב התלמידים והעלה את מספר התלמידים שהחלו לאכול ארוחת בוקר.
    הורי התלמידים דיווחו שהילדים הם אלה שלוחצים ומבקשים לאכול ארוחת בוקר לפני יציאתם מהבית, בתחילה כדי להשתתף במבצע אולם לשמחת כולנו הדבר נמשך גם לאחר תום המבצע ונמשך כאורח חיים שהוטמע בבתים. שוב, הוכח כי הילדים הם סוכני השיווק הטובים ביותר ומובילים לשינוי בבית, שמושך אחריו גם את ההורים, הנרתמים למחויבות לאורח חיים בריא ומנהיגים זאת בבית.

  • ארוחת עשר בקופסה מביאים ועל איכות הסביבה שומרים - בבית ספרנו מביאים הילדים זו השנה הרביעית את ארוחת העשר כשהיא ארוזה בתוך קופסה מחולקת לשלוש- כך מרוויחים פעמיים: גם שומרים על איכות הסביבה בזכות צמצום השימוש בשקיות הניילון, וגם יוצרים “צורך” בקרב התלמידים לעשות שימוש בריא בשלושת התאים שבקופסה – תלמידים מביאים בקופסה, בנוסף לכריך, גם ירקות ופרות חתוכים, או חטיף בריאות או דגני בוקר.
    ניכר גם שינויי בסוגי בכריכים שמביאים הילדים לארוחת העשר- פחות ופחות רואים כריכים עם שוקולד ויותר ויותר- כריכים עם גבינות, חומוס, ותוספות בריאות.
    בית הספר דואג גם לתלמידים שמסיבות שונות מגיעים ללא ארוחת עשר ומספק להם כריכים בריאים.

  • “שלב החלב” - במסגרת שבוע הבריאות שהתקיים השנה הוקדשו שיעורים לפעילות שנושאה: “שלב החלב”. בשילוב ערכה שהוכנה ע”י מועצת החלב למדו התלמידים בדרך חווייתית ותוך כדי משחק על חשיבות אכילת שלושה מוצרי חלב ביום על מנת לשמור על התפתחות תקינה של העצמות בשלב הגדילה, ולסיום קבלו מתכון להכנת חביתיות גבינה שאותו הם הכינו בשמחה בבית יחד עם ההורים לארוחת ערב. 
דיאלוג עם ההורים
בבית ספרנו קיימת מדיניות הדלת הפתוחה, שמיועדת לצוות המורים, להורים ולתלמידים המעוניינים לשוחח עם מנהלת בית הספר. כולם יכולים להגיע לשיחה בלתי אמצעית עם המנהלת על כל נושא המטריד אותם.
קיימת תקשורת טובה מאוד עם ההורים בכל ערוצי התקשורת האפשריים:
  • דרך אתר בית ספר:
    בית הספר הקים אתר בית ספרי פעיל, מעניין ומגוון, בו ניתנת אפשרות להורים ולתלמידים ליצור קשר עם הצוות החינוכי, לשאול שאלות ולהציע הצעות בתחומים שונים.
    באתר מתפרסמת העשייה שלנו, בתמונות ובמלל והיא מתעדכנת מדי יום. כך יכולים ההורים להיות שותפים ומעורבים בעשייה הבית ספרית.
    בכל יום מתפרסמים באתר הבית ספרי שעורי הבית שניתנו בכל הכתות וכך יכולים ההורים להיות בתמונה לגבי שעורי הבית של ילדם.

  • דרך העיתון הבית ספרי:
    עיתון בית ספרי יוצא לאור שלוש פעמים בשנה והוא פרי יצירתם של התלמידים, שגם עורכים, מדפיסים ומשכפלים אותו לכלל התלמידים. עיתון זה מהווה במה לתלמידים ולצוות להביע את עצמם בכל הקשור לעשייה בבית הספר, וכך יכולים ההורים להתרשם , להתעדכן ואף להגיב ולהתייחס לפעילויות הנעשות בביה”ס.

  • דיוור ישיר להורים:
    דף חודש מעודכן יוצא לאור מדי חודש ומגיע לכל ההורים.

  • ההורים שותפים גם בכל כנס, אירוע וקבלת פנים שנערכים בבית ספרנו, לדוגמא - וועדת שיפוט לפרס חינוך. ההורים נרתמו ויחד איתנו בנו תפריט בריא לכיבוד באי הכנס שאותו הם הכינו.

  • וועדות בשיתוף הורים:
  1. שיווק בית הספר לקהילה לקראת הרישום לכתות א’ נעשה בשיתוף פעולה מלא עם ההורים- הורים הוזמנו לקחת חלק בוועדות שונות שהוקמו לצורך העניין, התנדבו לפנות טלפונית להורים שילדיהם עולים לכתה א’ ולספר להם על הנעשה בביה”ס, הכינו עלוני הסברה והשתתפו בימים פתוחים בביה”ס , בהם הם הסבירו למבקרים על בית הספר.
  2. הוקמה גם וועדת בריאות בה שותפים נציגי מועצת תלמידים, הורים ומורות בצוות ויחד הם אחראים על תכנון שבוע הבריאות , תכנון פעילויות ופנייה לגורמים שונים.
  • בשבוע הבריאות מגיעים הורים רבים ללמד בכתות על נושאים הקשורים לבריאות ואיכות חיים. הורים אחרים נרתמים לעזור בהכנת ארוחת הבוקר לכתה, ובימי יצירה בנושאי בריאות.

שם ביה”ס: פיכמן
כתובת: רח’ פיכמן 13 , רמות רמז, חיפה.
מנהלת: הגב’ דינה לוי
רכזת התכנית: דפנה גולדברג
תאריך הצטרפות לתכנית: 2001
טלפון: 04-8234638



נשמח לקבל מכם הערות, הארות, הצעות, שאלות ורעיונות.