מאת: טובה קראוזה, דיאטנית קלינית, באדיבות האתר תזונה טובה
השמנה ועודף משקל אצל ילדים ומתבגרים היא בעיה הולכת וגוברת ברחבי העולם. על פי הערכות שונות, כחמישית הילדים והמתבגרים בישראל סובלים מעודף משקל או מהשמנה. אחת הסיבות לכך קשורה למושג חדש, זמן מסך, שמו.
זמן מסך (Screen Time) הוא משך הזמן בו ילדים נמצאים מול טלויזיה, מחשב, משחקי וידאו, DVD וקונסולות משחקים למיניהן. בשנת 2007 פרסם ארגון רופאי הילדים בכתב העת "פדיאטריקס" המלצה להגביל את זמן המסך לשעתיים ביום, או פחות מכך, כדי למנוע השמנה. לילדים המטופלים בהשמנה קיימת, הומלץ להתחבר למסך לשעה ביום, ולא יותר מכך.
על פי נתוני המועצה הלאומית לשלום הילד בשנתון "ילדים בישראל-2010", כשני שליש מהילדים, גילאי 6-12, צופים בטלוויזיה לפחות 5 שעות ביום. אין נתונים על משך הזמן בו נמצאים מול מסך המחשב כך שבפועל ודאי מדובר בזמן מסך ארוך יותר.
מדוע טלויזיה ומחשב גורמים להשמנה?
התשובה, לכאורה, ברורה: הילדים יושבים יותר ופעילים פחות. אך מחקרים רבים שנערכו במהלך השנים מצאו גורמים אפשריים נוספים:
צפיה בטלויזיה מעודדת אכילה: במשפחות רבות אוכלים ההורים מול הטלויזיה ולעיתים גם מאכילים את הילדים מינקות מול הטלויזיה כדי "שיאכלו טוב יותר". כאשר נטמע ההרגל שטלויזיה שווה לאכילה, ככל שצופים יותר בטלויזיה גם אוכלים יותר.
אכילה במהלך צפיה בטלויזיה פוגעת באיתותי השובע: ילדים בריאים נולדים עם היכולת לווסת את צריכת הקלוריות ולאכול את כמות המזון הדרושה לגדילה תקינה. הסחת הדעת בזמן האכילה, כמו על ידי טלויזיה או מחשב, יכולה לפגוע במודעות לתחושת השובע ובכך לגרום לאכילה עודפת.
במחקר שפורסם בשנת 2007, נמצא שילדים בני 9-12 אשר היו מרוכזים בצפיה בטלויזיה אכלו כמות גדולה יותר של מזון וצרכו יותר קלוריות לעומת ילדים שלא צפו בטלויזיה.
זמן מסך קשור בתדירות גבוהה יותר של אכילת מזון מהיר: במחקר שפורסם בשנת 2006, נמצא שככל שהילדים בילו זמן רב יותר מול משחקי וידאו ומחשב כך אכלו כמות גדולה יותר של מזון מהיר.
צפייה בטלויזיה חושפת את הילדים לפרסומות למזונות לא בריאים ומשקאות ממותקים בסוכר: הילדים זוכרים את הפרסומות ומעדיפים לצרוך את המוצרים הללו על פני מוצרים אחרים. מתברר כי אפילו חשיפה קצרה מאוד לפרסומות גורמת לכך שהילדים יעדיפו את המזון שהופיע בפרסומת, וכי פרסומות של מזון מגבירות את הצריכה הקלורית בקרב ילדים.
צפייה בטלויזיה פוגעת באיכות התזונה של ילדים: במחקר שפורסם בשנת 2008 נמצא, שעל כל שעת צפיה בטלויזיה ביום, עלתה צריכת הקלוריות ממגוון מזונות מתוקים ועתירי שומן, ובמקביל, פחתה צריכת הפירות והירקות, וכן רכיבים כמו סידן וסיבים תזונתיים.
מספר השעות בהן צופים במהלך הילדות משפיע גם לטווח הרחוק: על פי מחקר שפורסם ב-2008, נמדד מספר שעות הצפיה של למעלה מ-1000 גברים ונשים שנולדו בתחילת שנות השבעים. נמצא שככל שמספר שעות הצפייה היה גבוה יותר בילדות, כך גדל הסיכון למדד מסת גוף (BMI) גבוה, ולסיבולת לב-ריאות נמוכה. כלומר, ההשפעה השלילית של צפייה מרובה מדי בטלויזיה במהלך הילדות נמשכת גם לשנות הבגרות.
זמן מסך מגביר סיכון לתסמונת המטבולית: התסמונת המטבולית היא קבוצה של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ולסוכרת סוג 2. על פי מחקר שפורסם ב-2008 נמצא, כי ככל שזמן המסך גבוה יותר, גדל הסיכון לתסמונת המטבולית. מתברר כי צפייה של 3 שעות ביום מגבירה פי שניים את הסיכון, וצפייה של 5 שעות ביום מגבירה את הסיכון פי שלושה.
ומה עם פעילות גופנית?
מכל המחקרים שנערכו בנושא עולה, שילדים שהפחיתו את זמן המסך לא ניצלו את הזמן שהתפנה להם לפעילות גופנית אלא עסקו בפעילות אחרת בישיבה, כמו קריאה למשל. כנראה שזמן המסך עצמו הוא גורם סיכון להשמנה, כיוון שהוא משפיע על אכילה מרובה יותר. מכאן, חשוב לזכור שהפעילות הגופנית חיונית למניעת השמנה ולאורח חיים בריא, אך אם זמן המסך יישאר גבוה, הסיכון להשמנה עדיין קיים.
אז מה עושים?
- מגבילים את זמן המסך. מתברר כי כשמפחיתים את זמן מסך מתקבלות תוצאות חיוביות. במחקר שפורסם ב- 2008 נמצא, שהפחתה של זמן הצפייה של הילדים הפחיתה את מדד מסת הגוף ואת הצריכה הקלורית. למרות העובדה שקשה להגיע להמלצה של שעתיים צפייה ביום בלבד, אין זאת אומרת שאי אפשר להפחית בכלל את זמן הצפייה. לכן מומלץ לנסות בשלב ראשוני להפחית את זמן המסך של הילדים ב10%.
- המלצה נוספת היא להוציא את הטלויזיה מחדרי הילדים והנוער. מספר מחקרים שנערכו בנושא מצאו קשר בין נוכחות מכשירי טלויזיה בחדרי הילדים לבין סיכון מוגבר להשמנה. על פי נתוני המועצה לשלום הילד בשנתון "ילדים בישראל-2010" לכ-70% מבני הנוער, גילאי 15-18 יש טלוויזיה בחדר.
- כדאי להרגיל את הילדים לאכול רק ליד שולחן האוכל. עוד מומלץ שההורים יתנו דוגמה אישית וימנעו בעצמם מאכילה מול הטלויזיה או המחשב. ניתוק הקשר בין אכילה לצפיה במסכים ימנע אכילה עודפת ויפחית את הסיכון להשמנה.
לסיכום, כדאי לזכור שזה תלוי בנו, ההורים. שאפשר ורצוי להשפיע על זמן המסך של הילדים, על הרגלי האכילה שלהם ועל פעילות הפנאי שלהם.