האם יש דבר כזה אכילה רגשית על פי שיטת איילת בן ארי?

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מה זה המושג הזה "אכילה רגשית"? מדוע הוא כל כך מבלבל, כל כך אמורפי, וכמעט בלתי ניתן להתמודדות באמת? ואולי… בעצם… זה לא בדיוק אכילה רגשית אלא סוג של התמכרות?

כיום אנחנו שומעים את המונח "אכילה רגשית" בכל מקום כמעט. זה הפך לסיסמה שגורה, כמו קוד סודי, אשר מסווה בתוכו משהו אחר. לפעמים אכילה רגשית מקושרת עם דיאטה, פעמים אחרות עם מצב פסיכולוגי מסוים, ונראה כי כמעט ולא מדברים על הממד ההתמכרותי בבסיס האכילה הרגשית. האם ניתן להיגמל מזה?

ההבדל בין אכילה רגשית לבין התמכרות לאוכל

זה הזמן לעצור ולחשוב לרגע, מה זה בכלל אכילה רגשית? מדברים על אכילה רגשית בתור תוצר לוואי של רגשות קשים, אשר במצב זה האכילה משמשת מקור לנחמה, סיפוק, רגיעה, וכדומה. בעצם, אם תעצרו רגע לחשוב על כך, האכילה הרגשית היא כמו כל חומר ממכר אחר אשר צורכים אותו בשביל להרגיש טוב באופן רגעי.

בדיוק כמו כל התמכרות, גם אכילה רגשית אינה נעשית ממקום של שליטה. אוכלים כי מרגישים צורך בלתי נשלט לאכול. יש משהו בהרגל הזה אשר מלווה בתחושות אשם – למה אני אוכל כל כך הרבה? למה אני עושה את זה לעצמי? וכדומה. אלו הם שוב סממנים של חוסר שליטה, של התנהגות אשר אינה נובעת מהתמודדות בריאה.

האם אכילה רגשית היא סוג של התמכרות? לדעתנו כן, חד-משמעית. רק עם עניין אחד חשוב – זו לא בדיוק אכילה רגשית. זאת אומרת, מהרגע שהובן כי מדובר בסוג של התמכרות אזי לא מדובר במשהו אמורפי ולא מוגדר, אלא התמכרות לדבר מה. התמכרות ספציפית. וכמו כל התמכרות, אפשר להתמודד עמה באמצעות תהליך של גמילה.

גמילה מאכילה רגשית על פי השיטה המהפכנית של איילת בן ארי

כמו כל תהליך גמילה – תחילה חשוב להבין ממה אנחנו נגמלים. אם מדובר באכילה כללית, בכל דבר הבא ליד, אז זו בעיה. מאוד קשה עד בלתי אפשרי להיגמל לחלוטין מאכילה. זאת מאחר והגוף האנושי אינו יכול להסתדר בלי אוכל, ובתהליך הגמילה אנחנו נמנעים מהחומר הממכר.

מסיבה זו, השלב הראשון בגמילה תהיה להבין ממה בדיוק אנחנו נגמלים. מה עומד במוקד ההתמכרות – האם אלו עוגות, מתוקים, גלידה, משקאות מתוקים, בצקים, וכדומה. כאשר נזהה בהצלחה את החומר הממכר, את מה שעומד בבסיס ההתמכרות, אז אפשר להתכנס ולהתחיל בתהליך הגמילה עצמו.

בהתמכרות אנחנו תמיד מזהים מרכיב של קוגניציה. זאת אומרת, יש משהו בהתמכרות שמשפיע על האופן שבו אנחנו תופסים את הדברים. שינוי בתפיסה שלנו יאפשר לנו גם לשנות את הגישה שלנו כלפי ההתמכרות, כלפי החומר הממכר. אם נצליח להשיב לידינו את כוח הבחירה, להחליט מה אנחנו אוכלים, מתי ואיך – אז נוכל גם להחזיר לעצמנו את השליטה על ההתמכרות שלנו.

קבלת ההחלטה להיגמל והבאתה לכדי יציבות

קבלת ההחלטה להיגמל היא מורכבת, ומאחר ומדובר בתהליך קוגניטיבי – חשוב להבין מה בדיוק זה אומר להיגמל. אנו נבחן את תהליך הגמילה, מה הוא כולל, איך הוא נראה, על מה מוותרים, איך חיינו נראים לאחר הגמילה. רק באמצעות תהליך כזה נוכל להגיע להחלטה האמתית להיגמל.

לאחר קבלת ההחלטה להיגמל, עלינו לייצב את ההחלטה. להביא אותה למצב בו היא לא מתערערת בכל פעם שנתקלים בקונפליקט כלשהו. זהו תהליך מורכב, אשר בו אנחנו לומדים להכיר בהחלטה שקיבלנו על עצמנו כסוג של עובדה מוגמרת. אין יותר קונפליקטים, אין התלבטויות, אפילו לא לרגעים קטנים! כאשר מופיע הפיתוי כבר יש תשובה מראש – לא! החלטתי להיגמל.

רק על ידי ייצוב ההחלטה שקיבלנו, והפנמתה באופן מלא – ניתן להגיע לכדי גמילה מוצלחת.

כל אחד יכול להשיב את השליטה לחייב ולהיגמל. גם אתם יכולים, וזה מתחיל בקביעת פגישת היכרות עם איילת בן ארי. רוצים לפגוש את איילת ולשמוע פרטים נוספים על שיטת הגמילה המהפכנית מאכילה רגשית? השאירו פרטיכם בתיבת יצירת הקשר, ואיילת תשוב אליכם בהקדם לקביעת פגישה.

מקורות מידע:

בטיפולנט, "מהי אכילה רגשית?"

ויקיפדיה, "אכילה רגשית"

שפת האכילה, "אכילה רגשית"

Ynet, "אכילה רגשית: יש דרך לשלוט בה"

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן