גמילה מסיגריות – להיפטר מההרגל בבת אחת

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ניקוטין נחשב לאחד החומרים הממכרים ביותר, והוא נגיש לציבור בתצורות הטבק השונות – סיגריות, סיגרים, וכדומה. נכון לשנת 2017, כ-50% מהילדים ניסו לעשן כבר בגיל 13. ההתמכרות לסיגריות נפוצה ביותר בעולם, ובעוד ברוב המדינות כבר החלו בתהליכים להרתעה מעישון סיגריות, בארץ עדיין אנו מנמנמים מאחור ורק לאחרונה החלה להופיע חקיקה מהותית בעניין.

כך או כך, נזקי הסיגריות ניכרים בקרב כל אדם המעשן. הניסיון להיגמל מסיגריות, אשר כמעט כל מכור מנסה בשלב זה או אחר, נראית כמו חלום בלתי ניתן להשגה. אך ישנה דרך להיגמל, והשיטה הייחודית של איילת בן ארי מוכיחה זאת פעם אחר פעם! וכמו כל דבר איכותי, זה מתחיל בקבלת החלטה.

התמכרות אינה מחלה, התמכרות הינה הרגל שיצא מכדי שליטה

פעמים רבות מנסים להסביר ולשכנע אותנו כי התמכרות הינה מחלה. זוהי דרך אחת להסתכל על כך, והיא משכנעת מאוד במיוחד במצבים בהם ההתמכרות מובילה גם לנזקים גופניים, כמו במקרה של סיגריות. אך אפשר לבחון זאת מכיוון אחר לחלוטין, כיוון אשר אינו מותיר את המכור מחוץ לתמונה ותלוי במחלה והבראה ממנה.

אפשר להסתכל על ההתמכרות כהרגל אשר יצא מכדי שליטה, וכעת עלינו למצוא את הדרך לחזור ולהציב גבול במקום בו הוא הלך לאיבוד. על מנת להחזיר את השליטה, עליכם למצוא את הכוח לקבל את ההחלטה להיגמל, אבל תחילה להבין מה בדיוק אומרת ההחלטה הזו.

הדרך אל הגמילה מתחילה בסל הגמילה האישי שלכם

קבלת החלטה הינה תהליך קוגניטיבי אשר דורש יכולת מנטלית ורגשית בכדי לעמוד בה. גמילה אינו עניין פשוט, אבל היא לא בלתי אפשרית! הסוד הוא להתחיל בתובנה כי עבור כל אחד ואחת ההתמכרות הינה שונה, ובכדי להצליח להיגמל ולקבל את הבחירה לעשות זאת צריך בראש ובראשונה להבין – ממה בדיוק אני נגמל, איך אני הולך לעשות זאת, ובמה כרוך הדבר.

כך סתם, לקום בבוקר ולהחליט להיגמל – אין זה עניין פשוט. זוהי בחירה אשר בחובה הרבה חוסר-בהירות. בשביל להקל על התהליך, ובכדי להבין בדיוק לאן אנחנו נכנסים וכיצד להתמודד עם זאת, חשוב לזהות את המאפיינים של ההתמכרות, מה בדיוק היא כוללת, איך היא נראית ואיך אפשר להיגמל ממנה. חשוב גם לזהות את מה שלא ניתן להיגמל ממנו, מה אי-אפשר בלעדיו, ואיך אפשר להפריד בין מושא ההתמכרות העיקרי ושאר הדברים הנלווים לו.

קבלת הבחירה ובניית יציבות

שיטת הגמילה של איילת בן ארי מתמקדת בטווח הארוך, במובן הזה שהיא מאפשרת לכם לא רק את היכולת לבחור להיגמל אלא גם להבין מבחינה קוגניטיבית כיצד לעשות זאת בפועל.

נקודת הבסיס ליציבות בגמילה היא התובנה כי למעשה מרגע שנלקחה ההחלטה – אין יותר דיון בנושא. במילים אחרות, הגמילה מסיגריות היא כאן ועכשיו, ובכל היתקלות בסיגריות אין בכלל מקום לפתוח לדיון. נלקחה החלטה, עכשיו לא מתלבטים או נותנים לקונפליקטים העולים באנו להתעצם ולהיבנות לכדי התפתות לנסות שוב, רק הפעם.

משמעות קבלת ההחלטה הינה גורפת – מעכשיו, אין יותר סיגריות. זו לא שאלה, זו לא נקודה לדיון, זו הכרעה. זה אולי קל להגיד כאן במאמר, אבל בפועל זהו תוצר של תהליך ועבודה קוגניטיבית משנת חיים. על מנת להצליח ולהגיע לנקודה זו, יש לעבוד באדיקות על פי שיטת הגמילה של איילת בן ארי, אשר הוכיחה עצמה בפועל בגמילת סיגריות כמו גם בגמילה ממגוון סוגים של התמכרויות.

הפסקת עישון בבת אחתהאם להפסיק לעשן בבת אחת או בהדרגה? המאמר הבא הוא בשבילכם. במאמר הבא נסקור את היתרונות והחסרונות של הפסקת עישון בבת אחת אל מול היתרונות והחסרונות של הפסקת עישון בהדרגה. בסופו של דבר לכל נגמל מתאימה שיטה אחרת. 

 

הפסקת עישון בבת אחת- כיצד?

על מנת לבצע גמילה מסיגריות בבת אחת עומדות לפניכם מספר אפשרויות- 

  • סדנאות

שיטה אחת והבולטת שבהן להפסקת עישון בבת אחת היא על ידי סדנאות. קיימות סדנאות שונות של מגוון מרכזים שונים. בסדנאות אלה בדרך כלל מגיעים למפגשים קבוצתיים או אישיים, ומקבלים הסברים ודרכים לשינוי דפוס החשיבה. 

סדנה לדוגמא היא הסדנה של אלן קאר. סדנה זו כוללת מפגש אחד שאורך 6 שעות. במידה שהמעשן מרגיש שיש צורך בתמיכה נוספת לאחר הסדנה הוא יוכל לקבל שיחות טלפון או מפגשים קצרים ללא תשלום נוסף. 

סדנה נפוצה נוספת היא הסדנה של מכון אברהמסון. סדנה זו מציעה הפסקת עישון על ידי אנרגיות. בסדנה למעשה מבצעים שיחת הסבר וטיפול טבעי לניקוי אזורי ההתמכרות בהילה, ריפוי אנרגטי וקריסטלים. ניתן לבצע את המפגשים גם בבית. 

ניתן לקבל גם סדנאות שונות על ידי קופות החולים. סדנאות אלה מועברות על ידי רופאים ועובדים סוציאליים ומבוססות על גישה רפואית והתנהגותית. 

  • היפנוזה

אחת השיטות להפסקת עישון בבת אחת היא על ידי היפנוזה. הפסקת עישון בהיפנוזה מצריכה קודם כל התאמה. במהלך התהליך אתם תחושות מגוון חוויות שיסייעו לכם להפסיק לעשן באופן הקל ביותר שניתן. הפסקת עישון בהיפנוזה יוצרת התניות חדשות, מסייעת להיפטר מהרגלי עישון כמו עישון לצד הקפה של הבוקר או במהלך הנהיגה, מחזקת את המוטיבציה להפסיק ומחלישה את הרצון להמשיך לעשן.

תהליך ההיפנוזה מסייע בהפסקת עישון על ידי- 

  • יצירת התניות חדשות
  • הפרדה בין הרגלים- לא חייב לעשן כדי לשתות קפה
  • בחינת גורמים רגשיים הקשורים לעישון
  • מניעת החלפת הרגל העישון בהרגלים אחרים
  • חיזוק מוטיבציות חיוביות

ועוד. 

  • תרופות

ניתן להיעזר בתרופות שונות להפסקת עישון בבת אחת. תרופות אלה הן תרופות מרשם. לדוגמא זייבן. תרופה שמשפיעה על חלקים במוח הגורמים להנאה מניקוטין. מטופל שנוטל תרופה זו מרגיש ירידה בדחף לעשן. תופעות לוואי אפשריות הן חוסר שקט, כאבי ראש ובעיות במערכת העיכול. 

יתרונות

היתרונות של הפסקת עישון בבת אחת-

  • הפסקה ברורה- בהפסקת עישון בבת אחת קובעים תאריך בו מפסיקים לעשן לחלוטין. בתאריך זה מסלקים את הסיגריות, המצתים וכל אבזרי העישון מהבית. 
  • ניקוי הגוף באופן מידי- בהפסקת עישון בבת אחת מפסיקים את החשיפה לעישון ולנזקי העישון באופן מידי. 
  • אפשרות לשלב טיפול תרופתי- ניתן לשלב עם הפסקת עישון בבת אחת טיפול תרופתי. הטיפול מצריך קביעת תאריך יעד כתנאי לתחילת הטיפול וכך ניתן להפסיק לעשן בבת אחת. 

 

חסרונות

להפסקת עישון בבת אחת יש גם חסרונות שונים- 

  • קושי רב יותר- הפסקת עישון בבת אחת כוללת תסמיני גמילה קשים ומשמעותיים יותר, שכן הניקוטין בגוף לא פוחת בהדרגה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שזמן ההתמודדות עם תסמיני הגמילה הופך לקצר יותר. 
  • הישברות- הפסקת עישון בבת אחת כוללת אפשרויות רבות להישבר ובכל קושי בתהליך ניתן להתחיל לעשן מחדש. 

 

הפסקת עישון בבת אחת- ומה עם הפסקה הדרגתית?

גם להפסקת עישון בהדרגה יש יתרונות וחסרונות שונים. 

היתרונות של הפסקת עישון בהדרגה- 

  • פחות תסמיני גמילה- הורדת הדרגתית של כמות הסיגריות שמעשנים, מאפשרת להפחית את תסמיני הגמילה, שכן כמות הניקוטין בגוף יורדת בהדרגה. 
  • מוטיבציה גבוהה יותר- למעשנים רבים קשה להחליט שהם מפסיקים לעשן בבת אחת. עם זאת, כאשר מפסיקים בהדרגה, הקושי הופך לקל יותר. כמו כן, כאשר מפסיקים לעשן בהדרגה ומרגישים שמסתדרים טוב עם כמות מעטה יותר של סיגריות, הדבר גורם להרגשה טובה. כך ניתן לשלב חיזוקים חיוביים במהלך הגמילה ולהגביר את המוטיבציה להפסיק לעשן. 
  • תהליך ארוך שמאפשר התערבות נוספת- הפסקת עישון בהדרגה היא תהליך גמילה ארוך יחסית שיכול להימשך מספר חודשים. במהלך החודשים הללו ניתן לשלב דרכי התערבות נוספות כמו טיפול התנהגותי, שיחות עם אנשי מקצוע, תחליפי ניקוטין ועוד. 

החסרונות של הפסקת עישון בהדרגה- 

  • אין תאריך יעד- נגמלים רבים מפחיתים את כמות הסיגריות ומתכננים להפסיק ללא תאריך יעד אלא על פי הרגשה כללית. במקרים אלה, הגמילה עלולה להימשך זמן רב והגוף ממשיך להיות חשוף לנזקי העישון. 
  • משמעת עצמית גבוהה- הפסקת עישון בהדרגה מצריכה משמעת עצמית גבוהה שכן במשך כל הזמן צריך להקפיד לעשן את כמות הסיגריות שהוקצבה ליום ולא לחרוג ממנה אפילו לא בסיגריה אחת. פעמים רבות, הנגמלים לא מצליחים לעמוד בפיתוי והתהליך נכשל.

הפסקת עישון בבת אחת- תסמינים

תסמיני הפסקת עישון הנפוצים- 

  • השפעות על מצב הרוח- לניקוטין יש השפעה על הפרשת הורמון הדופמין במוח. הדופמין הוא הורמון שאחראי בין היתר על תחושת ההנאה. כאשר מפסיקים לצרוך ניקוטין, חלה ירידה ברמת הדופמין ועלולים להרגיש תחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות בשינה- כאשר אספקת הניקוטין יורדת ומצב הרוח יורד, עלולות להיגרם הפרעות בשינה, עייפות מתמשכת, קשיים להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- רוב האנשים שנגמלו מסיגריות מספרים כי הם חווים תחושת רעב מוגברת. הניקוטין גורם לפעילות מוגברת של בלוטת התריס, לשחרור גלוקוז וכך לתאבון מופחת ושריפת קלוריות מוגברת. כאשר מפסיקים לעשן ורמת הניקוטין יורדת, הדבר גורם לנסיגת סוכר והנגמלים צורכים את הסוכר במזון. כמו כן העישון מספק הרגל אוראלי ובגמילה מעישון מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה- בדרך כלל הפנייה תהיה למזון. 
  • עליה קלה במשקל- ניתן לצפות לעלייה קלה של 2-3 ק"ג בשבוע שבועיים הראשונים. בדרך כלל מדובר בעלייה זמנית שתחלוף לאחר מספר שבועות. 
  • שיעול וליחה- בדרך כלל נגמלים מעישון יסבלו משיעול וליחה בתחילת הגמילה. השיעול והליחה למעשה מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף.

לפרטים נוספים על שיטת הגמילה "שיטת בן ארי" של איילת בן ארי, ועל גמילה מסיגריות בהצלחה – פנו אלינו לפרטים נוספים וכיצד תוכלו גם אתם להחזיר את השליטה לידיים שלכם.

מקורות מידע:

Mental Health Foundation, “Smoking and Mental Health”

Australian Government, “Smoking is Addictive”

האגודה למלחמה בסרטן, "שאלות ותשובות על עישון"

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!