הפסקת עישון בהדרגה

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הפסקת עישון בהדרגהאחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב מעשנים היא האם להפסיק לעשן בהדרגה או בבת אחת? אין לכך תשובה חד משמעית ולכל אחת משיטות הפסקת העישון יהיו יתרונות משלה. במאמר הבא נרחיב על הפסקת עישון בהדרגה לעומת הפסקת עישון בבת אחת. 

 

הפסקת עישון בהדרגה- למה?

ההתמכרות לסיגריות היא התמכרות קשה ועוצמתית מאוד שכוללת התמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות פסיכולוגית להרגלים שונים. הרגלים אלה הם חלק משגרת החיים של המעשנים וקשה מאוד להיפטר מהם. לדוגמא, הרגל בולט הוא עישון סיגריה לצד הקפה בבוקר או עישון סיגריה לאחר ארוחה. הסיגריות גם מלוות ישיבות חברתיות והופכות גם לחלק משמעותי מבחינה חברתית. ההרגלים הללו, הופכים לחלק מאורח החיים של המעשן ומהם קשה להיגמל אף יותר מהניקוטין. 

הפסקת עישון כוללת פן פיזי שהוא למעשה הגמילה מהניקוטין שכוללת תסמינים שונים ופן רגשי שהוא למעשה גמילה מהרגלי העישון וההרגלים הנלווים אליו.  

אנשים רבים שרוצים לבצע גמילה מסיגריות מתלבטים האם לעשות זאת בהדרגה או בבת אחת. למעשה אין לכך תשובה ברורה ולכל אדם יכולה להתאים שיטת גמילה אחרת. 

 

מה זה אומר?

הפסקת עישון בהדרגה היא גמילה מעישון שכוללת שלבים מסוימים בהם לאט לאט מורידים את כמות הסיגריות בכל יום עד להפסקה מוחלטת. הפסקת עישון בהדרגה, יכולה לגרום לפחות תסמיני גמילה אך יכולה להימשך זמן רב ולא להגיע לסיום. עם זאת יש לקחת בחשבון שגם הפסקת עישון בהדרגה עלולה לגרום לתסמיני גמילה מעישון. 

מחקרים מראים שלהפסקת עישון בהדרגה יש סיכויי הצלחה דומים להפסקת עישון בבת אחת, אך על מנת שהפסקת עישון בהדרגה תצליח יש לשמור על מספר כללים. 

 

כללים להצלחה

כפי שציינו, על מנת שהפסקת עישון בהדרגה תצליח יש לקבוע מספר כללים. 

קודם כל יש לקבוע מסגרת זמן. אם אתם מחליטים על הפסקת עישון בהדרגה יש לקבוע מסגרת זמן ולהיצמד אליה. הגדירו בתוך כמה זמן אתם מעוניינים להפחית את כמות הסיגריות על מנת שלא תמרחו את הגמילה במשך חודשים או שנים. ניתן להתייעץ עם רופא על תקופת הזמן המומלצת. 

הכלל הבא הוא לבחור מועד להפסקה מוחלטת. קבעו מראש את התאריך בו תעשנו את הסיגריה האחרונה. כך תוכלו להתכונן אליו נפשית. כמו כן, כאשר תדעו מה התאריך של הגמילה המוחלטת תוכלו להוריד את כמות הסיגריות בהדרגה עד לתאריך הזה בצורה חכמה יותר. 

הכלל הבא הוא להגדיר יעדים אישיים. על מנת להצליח להפסיק לעשן תאלצו להציב יעדים ולהחליט כיצד אתם מתכננים להפחית את העישון. החליטו כמה סיגריות להפחית בשבוע הראשון, כמה בשני וכך הלאה. חשוב להמשיך להפחית את מספר הסיגריות ככל שאתם מתקרבים לתאריך היעד לגמילה  מוחלטת. ניתן לעשות זאת על ידי טבלה ולהזין בה את המטרות שיש להשיג בכל שבוע. 

קראו עוד: גמילה מעישון שיעול

מעקב אחר הפחתת הסיגריותמעקב אחר הפחתת הסיגריות

חשוב מאוד לעקוב אחר הפחתת כמות הסיגריות. חשוב לוודא כי אתם אכן מורידים את כמות הסיגריות בכל יום ולא להסתמך על תחושה. 

כמו כן, חשוב מאוד לא לשאוף את הסיגריות עמוק יותר או לקחת יותר שאיפות על מנת להשיג השפעות ניקוטין של כמות סיגריות רבה יותר. בסופו של דבר אתם מנסים להפסיק לעשן לחלוטין, לכן אל תנסו לרמות את המערכת כי אתם בסופו של דבר מרמים את עצמכם ואת הגוף שלכם. בתהליך אתם רוצים להפחית את כמות הסיגריות על מנת להתרגל לצרוך פחות ניקוטין משאתם רגילים. 

 

יתרונות

להפסקת עישון בהדרגה יש יתרונות שונים- 

  • פחות תסמיני גמילה- הורדת הדרגתית של כמות הסיגריות שמעשנים, מאפשרת להפחית את תסמיני הגמילה, שכן כמות הניקוטין בגוף יורדת בהדרגה. 
  • מוטיבציה גבוהה יותר- למעשנים רבים קשה להחליט שהם מפסיקים לעשן בבת אחת. עם זאת, כאשר מפסיקים בהדרגה, הקושי הופך לקל יותר. כמו כן, כאשר מפסיקים לעשן בהדרגה ומרגישים שמסתדרים טוב עם כמות מעטה יותר של סיגריות, הדבר גורם להרגשה טובה. כך ניתן לשלב חיזוקים חיוביים במהלך הגמילה ולהגביר את המוטיבציה להפסיק לעשן. 
  • תהליך ארוך שמאפשר התערבות נוספת- הפסקת עישון בהדרגה היא תהליך גמילה ארוך יחסית שיכול להימשך מספר חודשים. במהלך החודשים הללו ניתן לשלב דרכי התערבות נוספות כמו טיפול התנהגותי, שיחות עם אנשי מקצוע, תחליפי ניקוטין ועוד. 

 

חסרונות

מלבד ליתרונות, הפסקת עישון בהדרגת כוללת גם חסרונות- 

  • אין תאריך יעד- נגמלים רבים מפחיתים את כמות הסיגריות ומתכננים להפסיק ללא תאריך יעד אלא על פי הרגשה כללית. במקרים אלה, הגמילה עלולה להימשך זמן רב והגוף ממשיך להיות חשוף לנזקי העישון. 
  • משמעת עצמית גבוהה- הפסקת עישון בהדרגה מצריכה משמעת עצמית גבוהה שכן במשך כל הזמן צריך להקפיד לעשן את כמות הסיגריות שהוקצבה ליום ולא לחרוג ממנה אפילו לא בסיגריה אחת. פעמים רבות, הנגמלים לא מצליחים לעמוד בפיתוי והתהליך נכשל.

 

 ומה עם הפסקת עישון בבת אחת?

גם להפסקת עישון בבת אחת יש יתרונות וחסרונות. 

היתרונות של הפסקת עישון בבת אחת-

  • הפסקה ברורה- בהפסקת עישון בבת אחת קובעים תאריך בו מפסיקים לעשן לחלוטין. בתאריך זה מסלקים את הסיגריות, המצתים וכל אבזרי העישון מהבית. 
  • ניקוי הגוף באופן מידי- בהפסקת עישון בבת אחת מפסיקים את החשיפה לעישון ולנזקי העישון באופן מידי. 
  • אפשרות לשלב טיפול תרופתי- ניתן לשלב עם הפסקת עישון בבת אחת טיפול תרופתי. הטיפול מצריך קביעת תאריך יעד כתנאי לתחילת הטיפול וכך ניתן להפסיק לעשן בבת אחת. 

עם זאת, החסרונות של עישון בבת אחת- 

  • קושי רב יותר- הפסקת עישון בבת אחת כוללת תסמיני גמילה קשים ומשמעותיים יותר, שכן הניקוטין בגוף לא פוחת בהדרגה. 
  • הישברות- הפסקת עישון בבת אחת כוללת אפשרויות רבות להישבר ובכל קושי בתהליך ניתן להתחיל לעשן מחדש. 

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:

053-3562947
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן