גמילה מאלכוהול תסמינים

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גמילה מאלכוהול תסמיניםגמילה מאלכוהול כוללת תסמינים לא פשוטים וחלקם אף מסכני חיים. הגוף, שהתרגל לצרוך אלכוהול בכמויות גבוהות, צריך להתרגל להיעדר האלכוהול והתהליך כולל תסמינים פיזיים לא פשוטים כלל. על גמילה מאלכוהול והתסמינים הכלולים בה נרחיב במאמר הבא. 

 

גמילה מאלכוהול תסמינים- מה זה אומר?

את הגמילה מאלכוהול מלווים תסמינים שונים שעלולים להקשות על התהליך ולסכן את הנגמל. אוסף התסמינים נקרא תסמונת גמילה מאלכוהול והוא מופיע למכורים שמנסים להיגמל באופן פתאומי לאחר צריכה מופרזת של אלכוהול. 

דרגת החומרה של תסמונת גמילה מאלכוהול תושפע מאופן הצריכה, כמות האלכוהול שנצרך ומשך הזמן שהוא נצרך. דבר נוסף שישפיע על דרגת החומר של התסמונת הוא האם המכור ניסה להיגמל בעבר ואם כן כמה פעמים ניסה. 

תסמיני גמילה מאלכוהול בדרך כלל כוללים תסמינים כמו חרדה, רעד קל בידיים, כאבי ראש, בחילות, הקאות, חוסר יכולת להירדם, הזעת יתר ועוד. תסמינים אלה בדרך כלל יופיעו כשש שעות מהתחלת הגמילה, כלומר, המשקה האחרון. בין 12 ל-24 שעות מהתחלת הגמילה עשויים להופיע תסמינים נוספים כמו בלבול, הזיות ויזואליות ושמיעתיות ואף פרכוסים. חלק מהנגמלים עלולים לסבול מתסמינים חמורים בשלב מוקדם יותר ואף שעתיים לאחר תחילת הגמילה. לעומת זאת אחרים עלולים להתחיל לסבול רק לאחר מספר ימים. 

גמילה מאלכוהול תסמינים- דליריום טרמנס

אחד התסמינים הקשים ביותר במסגרת גמילה מאלכוהול הוא דליריום טרמנס. תסמין זה בדרך כלל יתחיל כאשר הגמילה מאלכוהול תתבצע בבת אחת באופן פתאומי לאחר שהגוף התרגל לצריכת אלכוהול בכמויות גבוהות. 

תופעת דליריום טרמנס מתחרשת בקרב חמישה אחוזים מהנגמלים ובדרך כלל היא תופיע לאחר 24 עד 72 שעות מהתחלת הגמילה. התסמינים של דליריום טרמנס כוללים- 

  • הזיות ויזואליות
  • הזיות שמיעתיות
  • הכרה מעורפלת
  • רעד בלתי נשלט
  • חוסר התמצאות בזמן ובמרחב
  • הזעת יתר
  • הזיות מישוש שכוללות בדרך כלל תחושה של חרקים שזוחלים מתחת לעור
  • חום גבוה
  • דופק מואץ
  • לחץ דם גבוה 

ועוד. 

בדרך כלל התסמינים של תופעה זו נמשכים בין יומיים עד שלושה ומחמירים בשעות הלילה. כ-35% מהסובלים מדליריום טרמנס שלא מקבלים טיפול תרופתי מתאים, מתים בעקבות התסמינים החמורים. יש לקחת בחשבון כי גם בהינתן טיפול תרופתי כ-15% מתים מהתופעה. 

 

גמילה מאלכוהול תסמינים- תסמינים ארוכי טווחגמילה מאלכוהול תסמינים- תסמינים ארוכי טווח

ישנם מקרים, בהם המכורים לאלכוהול יסבלו מתסמיני גמילה לאורך זמן רב של מספר חודשים ואף שנים במקרים חמורים. תסמינים ארוכי טווח נוטים להופיע ולהיעלם לאורך הזמן ובדרך כלל יהיו תנודות ברמת החומרה של התסמינים. 

תסמינים ארוכי טווח יבואו לידי ביטוי בתסמינים כמו אי נהנתנות, דיכאון, ליקויים במיומנויות חברתיות, מחשבות פסימיות, הפרעות בשינה, השתוקקות לאלכוהול, הפרעת חרדה, בעיות זיכרון, רגישות מוגברת לכאב, פלאשבקים, בעיות ריכוז, שינויי מצב רוח, תחושת אשמה, פסיכוזה, אדישות או רגישות יתר, תשישות, בעיות קואורדינציה ועוד. 

בדרך כלל תסמינים ארוכי טווח פורצים בעקבות טריגרים שונים כמו מתח נפשי, לחץ, כעס ועוד. 

קראו עוד: גמילה מאלכוהול לבד

גמילה מאלכוהול תסמינים- מכון גמילה

שתיית אלכוהול יכולה להגיע להתמכרות קשה מאוד ולדחפים פיזיים שמצריכים התערבות להצלחת הגמילה. לעתים ההתמכרות לאלכוהול עלולה להביא איתה תחושת בושה והמכור מבודד את עצמו מהמשפחה, החברים, בני הזוג והמכרים שלו. עם הזמן, נוספות למכור סיבות נוספות הדוחפות אותו להמשיך לצרוך אלכוהול בכמויות גבוהות. 

מכור שבא לקראת גמילה מאלכוהול צריך לדעת שהוא הולך לקראת תהליך לא פשוט שיתבצע בהדרגה. ניתן לבחור בין שני סוגי מכוני גמילה. הראשון הוא מכון גמילה של אשפוז בתנאים סגורים. בסוג השני, הנגמלים יגיעו לאשפוז יום בו ישהו מהבוקר עד שעות הערב ויקבלו את הטיפולים הנדרשים אך יחזרו לישון בבית. 

בתהליך הגמילה במוסדות הגמילה, הנגמלים ילמדו כיצד להפסיק את ההתמכרות הפיזית מאלכוהול ועם הזמן ירגישו כי הם מסוגלים להשתחרר מהתמכרות והשליטה שלה על חייהם. בנוסף, תהליך הגמילה יכלול תהליך רגשי בו הנגמלים ילמדו להתנהל ללא האלכוהול ויקבלו כלים להתמודדות. 

 

גמילה מאלכוהול תסמינים- למה זה חשוב?

ציינו פה תסמינים קשים מאוד שיכולים אף להרוג את מי שמנסה להיגמל. אך למה זה כל כך חשוב להיגמל מאלכוהול? 

אדום שמכור לאלכוהול, למעשה מושפע באופן קבוע מחומר פסיכואקטיבי שגורם לשינוי תודעה, שינוי רגשות ואף שינויי התנהגות. כמו כן, האלכוהול משפיע באופן שלילי על כושר השיפוט של המכור ואף על הפעולות המוטוריות שלו. האלכוהול גורם לתחושת ביטחון עצמי מופרזת שעלולה לגרום למכור לבצע פעולות עליהן יתחרט כאשר יתפכח. הפעולות שיבצע המכור עלולות לגרום לפגיעה ברכוש ואף באנשים אחרים שנמצאים בסמוך אליו. כמו כן, האלכוהול משפיע גם על מצבו הפיזי של האדם. צריכה מוגברת וממושכת של אלכוהול גורם להתפתחות של מחלות כבד חמורות, לבעיות במערכת העיכול ואף לעלייה בלחץ הדם. 

על ידי גמילה מאלכוהול, אנחנו למעשה מחזירים לאדם את השליטה בחייו. התודעה חוזרת למצב האמיתי שלה, תחושת הביטחון העצמי המופרזת יורדת ובמידה שלא נגרם נזק בלתי הפיך, ניתן למנוע נזקים בריאותיים חמורים. 

גמילה מאלכוהול תסמינים- למה מתמכרים לאלכוהול?

קיימות סיבות שונות שגורמות לאנשים לשתות אלכוהול וכתוצאה מכך להתמכר לאלכוהול. 

  • לא להתמודד עם המציאות- הסיבה הראשונה היא הרצון לא להתמודד עם המציאות והקשיים שניצבים מולנו. 
  • בריחה- האלכוהול מספק אפשרות בריחה. כאשר שותים אלכוהול ניתן לברוח מהקשיים לתחושות טובות יותר. 
  • טראומות- אנשים שחוו טראומות עבר, פעמים רבות מתמכרים לאלכוהול. פעמים רבות זה נובע משילוב של הסיבות הראשונות ומהרצון להדחיק את הטראומה ולא להתמודד איתה. סיבה זו נפוצה יותר בקרב נשים.  
  • החיים לצד מכור אלכוהול- לעתים, כאשר חיים עם מכור לאלכוהול, הדבר גורם ליישור קו עם ההתנהגות שלו וכך גם בן הזוג הופך למכור. סיבה זו נפוצה יותר בקרב נשים. 

גמילה מאלכוהול לבדהתמכרות לאלכוהול היא התמכרות קשה ומורכבת מאוד. גמילה מאלכוהול היא גמילה לא פשוטה שמצריכה תמיכה וכוח רצון רב מאוד. אך האם אפשר לבצע גמילה מאלכוהול לבד? במאמר הבא נענה על השאלה הזו. 

 

מהי גמילה מאלכוהול לבד?

גמילה מאלכוהול היא גמילה שמתבצעת במרחב הביתי של הנגמל ללא ליווי של גורם רפואי או מקצועי. הגמילה היא לא בלתי אפשרית והיא לגמרי ברת ביצוע, במיוחד עבור אנשים שיש להם רשת תמיכה וסיוע של חברים ומשפחה. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי על מנת לשפר את סיכויי הגמילה מומלץ להיעזר בגורמים רפואיים ומקצועיים. כמו כן, בגמילה מאלכוהול תהליך הניקוי של הגוף הוא מורכב, קשה ואף מסוכן, ולכן כאשר עושים זאת לבד התהליך הופך למורכב ומסוכן אף יותר. 

 

כיצד מתבצעת גמילה מאלכוהול לבד?

אם החלטתם לבצע גמילה מאלכוהול לבד כדאי לדעת איך לעשות את זה נכון. ריכזנו לכם מספר טיפים עבור גמילה מאלכוהול לבד- 

  • הפכו את הבית לנקי- הרחיקו מהבית כל אלכוהול וכל פיתוי שיכול לגרום לכם ליפול להתמכרות שנית. גם אם אתם חושבים שאתם מספיק חזקים, אל תשאירו אלכוהול בבית כאשר אתם מנסים להיגמל. 
  • פינוי לוח הזמנים- על מנת להצליח להיגמל באופן מוצלח, חשוב מאוד לפנות את לוח הזמנים. כלומר, לקחת חופש מהעבודה ולהשהות את כל תחומי האחריות שלכם ככל הניתן. זה נשמע מורכב ולא אפשרי אך זה הכרחי לגמילה מוצלחת. 
  • ליווי- אחד הדברים שיעזרו לכם בגמילה מאלכוהול לבד הוא ליווי של בן משפחה או חבר קרוב. כאשר אתם מקבלים ליווי אתם למעשה מקבלים תמיכה נפשית שמסייעת ברגעים הקשים. כמו כן, ליווי יכול להציל אתכם ולהעניק תמיכה רפואית במידת הצורך. 
  • מזון- על מנת להצליח להיגמל חשוב מאוד לאכול. בדרך כלל הגמילה מביאה איתה חוסר תאבון והדבר האחרון שתרצו לעשות הוא להכניס משהו לפה. אך המזון הוא בסופו של דבר האנרגיה של הגוף וחשוב מאוד לתת לו מספיק אנרגיה על מנת לעבור את תהליך הגמילה. 
  • שתיית מים- כמו כן חשוב מאוד לשתות מים בכמות מספקת. המים מסייעים בניקוי הגוף בצורה מהירה יותר. 

מה החסרונות של גמילה מאלכוהול ?

ציינו קודם שגמילה מאלכוהול לבד היא פחות מומלצת וכי מומלץ להיעזר בגורמים רפואיים ומקצועיים. אז מה החסרונות של גמילה מאלכוהול לבד?

  • חוסר פיקוח רפואי- גמילה מאלכוהול היא גמילה לא פשוטה שכוללת תסמיני גמילה קשים. תסמיני הגמילה יכולים אף לסכן את חיי הנגמל. התסמינים בדרך כלל נמשכים מספר שבועות וכוללים כאבים, רעידות, בחילות וקשיי שינה. במקרים מסוימים, הגמילה מאלכוהול עלולה לגרום לעוויתות, התקפים, הזיות ואף דום לב. לכן, מומלץ מאוד לעבור את הגמילה מאלכוהול עם סיוע רפואי. כך במקרה הצורך תוכלו לקבל את הטיפול הנדרש. 
  • סיוע תרופתי- בגמילה אין גישה לסיוע תרופתי שניתן לנגמלים במוסדות הגמילה השונים. 
  • תחלואות נלוות- התמכרות לאלכוהול בדרך כלל נובעת מהתמודדות של האדם עם מצבים קשים בחייו כמו דיכאון, חרדה או הפרעות אישיות. רבים שמתמכרים לאלכוהול, מתמכרים כאשר מנסים לטפל בעצמם. יש לקחת בחשבון שבגמילה מאלכוהול ההפרעות הנפשיות עלולות להחמיר אף יותר. לכן, כאשר מקבלים סיוע, הטיפולים הנלווים לגמילה מסייעים להתמודדות עם התחלואות הנלוות. 
  • מערכת תמיכה- מלבד סיוע רפואי ומתן טיפול רפואי בעת הצורך, גמילה במוסדות הגמילה השונים מציעה טיפולים פסיכולוגיים ונפשיים. בגמילה מאלכוהול, הנגמל לא תמיד הולך לטיפולים פסיכולוגיים והיעדר התמיכה הנפשית עלולה לגרום להשלכות פסיכולוגיות קשות מאוד שיגרמו לנגמל לחזור להתמכרות. 

 

תסמיני גמילה

כפי שציינו קודם, לגמילה מאלכוהול מלווים תסמינים שונים שעלולים להקשות על התהליך ולסכן את הנגמל. אוסף התסמינים נקרא תסמונת גמילה מאלכוהול והוא מופיע למכורים שמנסים להיגמל באופן פתאומי לאחר צריכה מופרזת של אלכוהול. 

דרגת החומרה של תסמונת גמילה מאלכוהול תושפע מאופן הצריכה, כמות האלכוהול שנצרך ומשך הזמן שהוא נצרך. דבר נוסף שישפיע על דרגת החומר של התסמונת הוא האם המכור ניסה להיגמל בעבר ואם כן כמה פעמים ניסה. 

תסמיני גמילה מאלכוהול בדרך כלל כוללים תסמינים כמו חרדה, רעד קל בידיים, כאבי ראש, בחילות, הקאות, חוסר יכולת להירדם, הזעת יתר ועוד. תסמינים אלה בדרך כלל יופיעו כשש שעות מהתחלת הגמילה. בין 12 ל-24 שעות מהתחלת הגמילה עשויים להופיע תסמינים נוספים כמו בלבול, הזיות ויזואליות ושמיעתיות ואף פרכוסים. חלק מהנגמלים עלולים לסבול מתסמינים חמורים בשלב מוקדם יותר ואף שעתיים לאחר תחילת הגמילה. לעומת זאת אחרים עלולים להתחיל לסבול רק לאחר מספר ימים. 

החשיבות של מוסד גמילה

ציינו מספר פעמים שגמילה מאלכוהול היא אפשרית אך פחות מומלצת. שתיית אלכוהול יכולה להגיע להתמכרות קשה מאוד ולדחפים פיזיים שמצריכים התערבות להצלחת הגמילה. לעתים ההתמכרות לאלכוהול עלולה להביא איתה תחושת בושה והמכור מבודד את עצמו מהמשפחה, החברים, בני הזוג והמכרים שלו. עם הזמן, נוספות למכור סיבות נוספות הדוחפות אותו להמשיך לצרוך אלכוהול בכמויות גבוהות. 

מכור שבא לקראת גמילה מאלכוהול צריך לדעת שהוא הולך לקראת תהליך לא פשוט שיתבצע בהדרגה. ניתן לבחור בין שני סוגי מכוני גמילה. הראשון הוא מכון גמילה של אשפוז בתנאים סגורים. בסוג השני, הנגמלים יגיעו לאשפוז יום בו ישהו מהבוקר עד שעות הערב ויקבלו את הטיפולים הנדרשים אך יחזרו לישון בבית. 

בתהליך הגמילה במוסדות הגמילה, הנגמלים ילמדו כיצד להפסיק את ההתמכרות הפיזית מאלכוהול ועם הזמן ירגישו כי הם מסוגלים להשתחרר מהתמכרות והשליטה שלה על חייהם. בנוסף, תהליך הגמילה יכלול תהליך רגשי בו הנגמלים ילמדו להתנהל ללא האלכוהול ויקבלו כלים להתמודדות. 

תסמיני גמילה מעישון גמילה מעישון היא תהליך לא פשוט שכולל תסמינים שונים בהם הגוף עובר שינויים. הגמילה כוללת פן פיזי בו הגוף נגמל מהניקוטין ופן נפשי בו למעשה צריך להתרגל לשגרת חיים אחרת. מהם תסמיני גמילה מעישון ולמה הם נגרמים? המאמר הבא הוא בשבילכם. 

 

צעדים ראשונים בגמילה מעישון

הצעדים הראשונים בגמילה מעישון הם החשובים ביותר. הצעדים הראשונים כוללים בין היתר את ההחלטה להפסיק לעשן. ההחלטה על הרצון להיגמל מעישון היא אחד האלמנטים החשובים ביותר מאחר שהגמילה הזו קשה והיא מצריכה כוח רצון רב. כאשר מחליטים שרוצים להפסיק לעשן, הגמילה הופכת לקלה יותר וממשית יותר. לאחר מכן חשוב להחליט על מועד הפסקת העישון. 

בתהליך הגמילה וגם לאחריו, חשוב מאוד לא לעשן אפילו שאכטה אחת, מאחר שאתם עלולים לחזור לנקודת המוצא ולהתחיל לעשן מחדש. 

למה נגרמים תסמיני גמילה מעישון?

תסמיני גמילה מעישון הם חלק בלתי נפרד מגמילה מסיגריות. ההתמכרות לסיגריות היא התמכרות קשה ועוצמתית מאוד שכוללת התמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות פסיכולוגית להרגלים שונים. הרגלים אלה הם חלק משגרת החיים של המעשנים וקשה מאוד להיפטר מהם. לדוגמא, הרגל בולט הוא עישון סיגריה לצד הקפה בבוקר או עישון סיגריה לאחר ארוחה. הסיגריות גם מלוות ישיבות חברתיות והופכות גם לחלק משמעותי מבחינה חברתית. ההרגלים הללו, הופכים לחלק מאורח החיים של המעשן ומהם קשה להיגמל אף יותר מהניקוטין. 

כפי שציינו, גמילה מעישון כוללת פן פיזי שהוא למעשה הגמילה מהניקוטין שכוללת תסמינים שונים ופן רגשי שהוא למעשה גמילה מהרגלי העישון וההרגלים הנלווים אליו.  

 

מהם תסמיני גמילה מעישון?

כאשר מפסיקים לעשן, הגוף מגיב להיעדר הניקוטין בדם. המצב הזה נקרא גמילה. כתוצאה מכך, ניתן לצפות לתסמינים שונים שהגוף יחווה. 

אלו תסמיני גמילה מעישון הנפוצים- 

  • השפעות על מצב הרוח- לניקוטין יש השפעה על הפרשת הורמון הדופמין במוח. הדופמין הוא הורמון שאחראי בין היתר על תחושת ההנאה. כאשר מפסיקים לצרוך ניקוטין, חלה ירידה ברמת הדופמין ועלולים להרגיש תחושת דכדוך, עצבנות וחוסר הנאה. 
  • הפרעות בשינה- כאשר אספקת הניקוטין יורדת ומצב הרוח יורד, עלולות להיגרם הפרעות בשינה, עייפות מתמשכת, קשיים להירדם ונדודי שינה. 
  • רעב- רוב האנשים שנגמלו מסיגריות מספרים כי הם חווים תחושת רעב מוגברת. יש לכך סיבה פיזית וסיבה רגשית. הסיבה הפיזית היא היעדר הניקוטין. הניקוטין גורם לפעילות מוגברת של בלוטת התריס, לשחרור גלוקוז וכך לתאבון מופחת ושריפת קלוריות מוגברת. כאשר מפסיקים לעשן ורמת הניקוטין יורדת, הדבר גורם לנסיגת סוכר והנגמלים צורכים את הסוכר במזון. הסיבה הנפשית נוגעת להרגל אוראלי. העישון מספק הרגל אוראלי ובגמילה מעישון מחפשים משהו שימלא את חוסר ההתעסקות בפה- בדרך כלל הפנייה תהיה למזון. 
  • עליה קלה במשקל- כפי שציינו הניקוטין גורם לפעילות מוגברת של בלוטת התריס ולשחרור גלוקוז. לכן, ניתן לצפות שנגמלים מעישון יעלו מעט במשקל. בדרך כלל העלייה מתבצעת בשבוע שבועיים הראשונים לכ-2 או 3 ק"ג. בדרך כלל מדובר בעלייה זמנית שתחלוף לאחר מספר שבועות. כמובן שיכולים להיות נגמלים שעולים באופן משמעותי במשקל אך זה תוצר של אורח תזונתי לא נכון.
  • שיעול וליחה- בדרך כלל נגמלים מעישון יסבלו משיעול וליחה בתחילת הגמילה. השיעול והליחה למעשה מעידים על פינוי שאריות הניקוטין מהגוף. 

בדרך כלל התסמיני גמילה נעלמים לאחר כשבועיים והגוף מתרגל. עם זאת, יש להמשיך להתמודד עם הדחף הפסיכולוגי ודפוסי החיים הישנים. 

 

כיצד להתמודד עם תסמיני גמילה מעישוןכיצד להתמודד עם תסמיני גמילה מעישון?

על מנת להתמודד עם תסמינים מעישון יש מספר אפשרויות שונות- 

  • פעילות גופנית- כאשר מבצעים פעילות גופנית ניתן להעלות את רמת הדופמין וכך לשפר את מצב הרוח הירוד. כמו כן, פעילות גופנית מסייעת בפריקת לחצים וכעסים ומסייעת בשמירה על משקל תקין. 
  • תזונה נכונה- שמירה על תזונה נכונה שמורכבת מכל אבות המזון ועשירה בסיבים תזונתיים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, שומנים ממקור בריא ועוד, עשויה להקל על תסמיני גמילה מעישון. 
  • שתיית מים בכמות מספקת- המים מסייעים בפינוי פסולת מהגוף באופן מהיר. שתיית מים מספקת תסייע בפינוי שאריות הניקוטין מהגוף במהירות. 
  • תחביבים חדשים- אחת השיטות הטובות ביותר להתמודדות עם תסמיני גמילה מעישון ועם הגמילה עצמה היא להחליף את ההתמכרות לעישון בתחביבים חדשים. כך נותנים מענה לגמילה הרגשית ונהנים מתחביבים שעושים טוב לגוף ולנפש. אלה יכולים להיות תחביבים שונים שקשורים לתחומי העניין שלכם כמו פעילות ספורטיבית, ריקוד, ציור, גלישה, פיסול, נגינה, אפייה, בישול, בנייה וכל דבר אחר שמדבר אליכם ואל תחומי העניין שלכם. 

תסמיני גמילה מעישון חיוביים

מלבד לתסמיני גמילה מעישון שמשפיעים קשה על הנגמל, בגוף חלים גם שינויים רבים לטובה. השינויים הללו חלים בשלבים כאשר כל תקופת זמן מסוימת תשפיע על אלמנטים אחרים. 

20 דקות לאחר הפסקת העישון קצב פעימות הלב והדם יורדים לרמה נורמלית. 8 שעות לאחר הפסקת העישון רמת חד תחמוצת הפחמן בדם לנורמה יורדת ורמת החמצן עולה לנורמה.

24 שעות לאחר הפסקת העישון פוחתים הסיכונים לחלות במחלות לב ו-27 שעות לאחר מכן חלה הרפיית סימפונות ושיפור בנשימה. כ-48 לאחר הפסקת העישון עצבי הטעם והריח יחזרו לתפקוד תקין. כ-72 שעות לאחר מכן רוב הניקוטין כבר יתפנה ממערכת העצבים והגוף. 

21 ימים לאחר הפסקת העישון התהליך הגופני של הגמילה יגיע לסיום ולגוף עצמו לא יהיה יותר צורך בסיגריות. כחודש לאחר הפסקת העישון יחול שיפור של 30% בתפקודי הריאות. 

3 חודשים לאחר הפסקת העישון יחול שיפור בזרימת הדם וביכולת ההחלמה של רקמות הגוף. 

9 חודשים לאחר הפסקת העישון תהיה הפחתה בעייפות ותחושה מוגברת של רעננות, הפחתה בשיעול, בקוצר נשימה, צמיחה מחדש של הציליה בריאות, הגנה מפני זיהומים וניקוי הריאות. 

שנה לאחר הפסקת העישון והלאה יורד הסיכון לחלות בסרטן הריאות ולאחר כ-15 שנים גם סרטן הלוע, הושט, הגרון, שלפוחית השתן והלבלב. התאים הפרה סרטניים מתחלפים בתאים בריאים. 

אין ספק כי ישנו קשר חזק בין צריכת אלכוהול מופרזת לדיכאון, הבא לידי ביטוי בדרכים שונות ומגוונות. כך לדוגמה, ישנם כאלו שפנוגמילה מאלכוהול ודיכאון  לאלכוהול משום שסבלו מדיכאון וחיפשו מזור לסבלם אך מצד שני, ישנם כאלו שהחלו לסבול מאלכוהול בעקבות ההתמכרות לאלכוהול. כמו כן נראה כי ישנם מכורים רבים המתחילים לסבול מדיכאון רק לאחר שהצליחו להיגמל מהטיפה המרה.

למעשה התפתחות של דיכאון לאחר גמילה מאלכוהול היא תופעה כה רווחת, עד כי ישנם מכורים שלא מעוניינים להיגמל ולו בשביל שלא יתחילו מדיכאון. אם גם אתם חוששים מכך, הרשו לנו להרגיעכם: דיכאון המופיע לאחר או בזמן הגמילה מאלכוהול, הוא מצב זמני וחולף בלבד בהינתן הטיפול המתאים. לרוע המזל, למרות שמדובר בתופעה רווחת מאוד, לעיתים קרובות נגמלים שסובלים מדיכאון, לא זוכים להתייחסות הראויה ולא מקבלים את הטיפול שלו הם זקוקים. כתוצאה מכל זה, הם נמצאים בסיכון גבוה יחסית, לחזור ולהשתמש באלכוהול.

מדוע דיכאון מלווה את מרבית הנגמלים מאלכוהול?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים המקושרים להתפתחות של דיכאון בעקבות גמילה מאלכוהול. להלן כמה מהחשובים שבהם:

  • שינויים ותסמינים פיזיים – צריכה מופרזת של אלכוהול לאורך זמן רב, מובילה לשינויים פיזיים במערכת העצבים המרכזית, כשבין השאר ניתן לראות שינויים במערכת התגמול או החיזוק. אדם המכור לאלכוהול, מתרגל לרמות גבוהות של דופמין וכאשר הוא נגמל, נוצר מצב של רמות דופמין נמוכות מהרגיל, המובילות לתחושת דיכאון. כמו כן הגמילה עשויה לגרום לתסמינים גופניים לא פשוטים והתמודדות לא מוצלחת עם התסמינים הגופניים, עשויה להוביל להתפתחות של דיכאון.
  • תחושת אובדן ואובדן ממשי – בזמן הגמילה עשויה להיווצר תחושה של פרידה מחבר יקר וקרוב וישנם אף נגמלים המעידים כי בזמן הגמילה חשו שאיבדו חלק מהאישיות שלהם. אם לא די בכך, הרי שלא אחת הגמילה מאלכוהול מובילה לאובדן ממשי של חברים, שכן במקרים רבים אדם המכור לאלכוהול נוטה לשבת שעות ארוכות בפאבים עם שתיינים אחרים. בזמן הגמילה, הנגמלים נוטים להתרחק מהשפעות שליליות וממקומות שבהם ישנו סיכוי גבוה שיצרכו אלכוהול ולכן יתכן מאוד שהנגמל יתנתק מהמעגל החברתי שבו היה חבר במשך תקופה ארוכה מאוד. תחושת האובדן והאובדן הממשי, עשויים בהחלט לגרום להתפתחות של דיכאון בנגמלים רבים.
  • קשיי התמודדות עם אתגרי החיים – רבים פונים לאלכוהול בעקבות קשיים ואתגרים שמהווים את מנת חלקם באופן יומיומי. כאשר אדם הנוהג להשתמש באלכוהול כאמצעי להתמודדות עם בעיות כאלו ואחרות נמצא בתהליך גמילה, עליו למצוא דרכי התמודדות חדשות, שלא קשורות לצריכת אלכוהול. חוסר יכולת להתמודד עם הבעיות, הקשיים והאתגרים, מוביל במקרים רבים למתח נפשי רב ביותר, שבתורו עשוי להוביל לדיכאון.  כך לדוגמה ישנם אנשים הסובלים מפחד קהל, הנוהגים לצרוך אלכוהול לפני הופעות או הרצאות במטרה לגבור על הפחד. אם יבחרו להיגמל מאלכוהול, יהיה עליהם למצוא דרך אחרת להתמודד עם הפחד. אם הדבר לא יצלח, הם עשויים לחוות סטרס רב, לסבול מתחושת כישלון ובסופו של דבר לסבול מדיכאון של ממש.
  • ירידה כללית ברמת ההנאה והכיף – מכורים רבים מתקשים לדמיין את החיים שאחרי הגמילה, בדגש על מעורבות באירועים חברתיים. המחשבה על חגיגת יום הולדת או בילוי בפאב בלי כוסית משקה לרפואה, עשויה לגרום לנגמל להאמין באמת ובתמים כי חייו יהיו נטולי הנאה ואף משעממים. כמו כן ישנם נגמלים רבים המאמינים כי בעתיד יוכלו להשתתף באירועים חברתיים אך כל עוד הם נמצאים בתהליך הגמילה, יעדיפו להתרחק מהם. הפחד מחיים ללא אלכוהול וההימנעות מסיטואציות שעשויות להוביל לצריכת אלכוהול, ללא ספק עשויים להוביל להתפתחות של דיכאון בנגמלים רבים.

התמכרות היא לא משחק! בחרו נכון – גמילה מהתמכרויות!

המרכז לגמילה מהתמכרויות

האתר המקיף והמקצועי ביותר בתחום ההתמכרויות, כל מה שרציתם לדעת על התמכרויות במקום אחד. אנו מנגישים לכם את הידע האיכותי ביותר מצורה נוחה ועושים לכם סדר בכל המידע הרחב שיש על הנושא.

אז מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!